AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
889

Byta lambdasonden??!

Perkka
Hej, som jag nämnt tidigare så går farsans 520 (E34) mycket ryckigt.. Så nu ha vi bytt tändkablar, tändstift, nån datakabel, rengjort kontakterna te bränslepumpen samt hällt olika "rengörings-mojs-mojs" i tanken.. Utan resultat naturligtvis :( & idag sa verkstan att de e nog lambdasonden som måste bytas, & att den går på 600-700 spänn. MEN, en kompis säger att de kan ev. räcka om man "rengör" den.. (lambdan asså).

Så nu undrar jag: Tror NI att de räcker me att "rengöra" den? Lr e de nåt annat fel på bilj*veln?

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag tror inte att det räcker att bara rengöra den. Byt ut den föreslår jag...

Mvh
Anders S.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det vanligast felet är att det blir rost i gängorna så
sonden tappar kontakt med Jord.En del brukar linda en skalad kabel runt mutterfästet, en slangklamma runt
och andra änden ordentligt jordad i
karossen.Det har byts åtskilliga hela sonder på verkstäderna enbart med detta fel.När det räckt att rengöra gängorna.Inte fel som drabbar flertalet bilmärken.

MVH
Hasso
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ett fel som drabbar flertalet bilmärken ska det vara´:)

MVH
Hasso
vad är det för verkstad???nog??? dom ska väl kunna mäta sig fram till om det är lamda sonden eller inte?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Märkesverkstäder som Opel-Ford mmmm De kanske inte hade rätt kompetens för detta.??

MVH
Hasso
Visa användare
351
CLiFF
735iAL V8 E38 -98
Var sitter den / de + hur enkelt är det att fixa?
Min bil tjyvstannar ibland när den står på tomgång och flera olika har sagt att det kan vara fel på lambdasonden.

// CliFF [ Länk ]

< Vanligt sunt förnuft är inte speciellt vanligt / Mark Twain >
Bytte lambdasonden för ca:500mil sen, och nu går bilen som ett skott igen, tidigare röck den och ville inte riktigt varva ur ordentligt, men efter en snabbis på verkstan så konstaterade dom att det var lambdasonden son var felet, det kom upp som felmedelande när de kopplade upp sig på bilens box....inte blev det billigt att byta, men sånt händer.....

*Allt eller inget*
Perkka
Cliff: Vi ha en E34, & iaf på den så sitter lambdan vid bränsleinsprutningen tydligen... Ganska lätt-åtkomlig enligt verkstan..

Jensclaudius: HUR dyrt blev de för dig? Lambdan te vår bil skulle gå på 600-700 kr, & de skulle gå på en grisblink för verkstan att byta den, så de blir nog inte SÅ dyrt..

Mvh Per

If everything seems to be under control, you`re just not going fast enough!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.