AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.481

e46 touring: drar snett vid bromsning

Dubbel-suck...

Har på sistone noterat att bilen vill dra åt vänster vid inbromsning. Ibland mer, ibland inte fullt så mycket...

Bytte klossar och skivor runt om för lite drygt ett år sedan på BMW GBG och dessa är fortfarande HELT ok, dvs. där ligger inte felet. I helgen gick jag lös på oken och tänkte att det bara skulle vara att knacka loss lite, så skulle rörligheten återfås (och med det: riktiga bromsar igen!) Kolvarna gick mjukt (Gick att trycka tillbaka inre klossen utan eg. problem. Lite knackande och sen gick också oken att skava hjälpligt fram och tillbaka.

Därmed trodde jag att saken skulle vara ur världen, så jag monterade på hjulen igen och ut på vägen: INTE ett jävla skits skillnad!!!

VAD ÄR DET DÅ FRÅGAN OM???? Bromsvätska byttes för typ ett halvår sedan, när bilen var in på service sist gång (Tittade på nivåmätaren och den var f-nimej nästan över övre gränsen, men: det var ju för böfvelen gjort på bmw-verkstad, så det kan väl knappast heller vara orsaken?!?)

Behöver innerligt råd och hjälp!! Vad kan detta vara???

Tack på förhand
//SR-touring
Ci
531
CiM
325ciM-04
hade liknande fenomen på min gamla audi coupe. det visade sig vara nåt fel på framvagnen, så den byttes ut + lite annat som jag inte minns.
när jag bromsade så, drog den inte enbart utan sänkte sig ner lite på just den dåliga sidan.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Känner igen detta symptom. Fick en sten eller vad det nu var på insidan av bromsbeläggen på en e36 för länge sedan. Rådet från mecken var att backa fort och bromsa vilket också funkade, stenen lossnade...

Låter helt sjukt men det var så.

Carl
Hmm... tja, så länge det inte handlar om nåt ååådi-problem som innebär utbyte av framvagnen ( :-O ) så får man väl vara glad då...

Det där med stenen låter faktiskt intressant... Jag har, typ i samma veva, som detta snedbromsande upptäcktes också lagt märke till ett störande skav-ljud (från, förmodar jag, bromsskivetrakten...) Det är ett ljud som inte försvinner direkt då jag bromsar, utan det ligger där typ hela tiden (mer eller mindre) Först trodde jag det var för att klossarna inte gick ifrån riktigt (kärvade asså) men det kan det ju inte heller vara (eftersom jag gnuggade upp dom i helgen) och dessutom, borde ju det då försvinna så fort jag trampar på bromsen... Kanske är en stenj-vel som lirkat sig in då?!?... Får väl ut å backa á la värsta daf-volvo-stuket... :-) Skavljudet är inte konstant, utan det är ett sånt där "skav för varje snurrat varv-ljud" typ [frrs-frrs-frrs] -Glasklart va?! :-)

Inga andra ljusa idéer??? Tacksam för alla förslag!

//SR-touring
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för bil och hur långt har den gått?

Hur mår bussningar och stötdämpare?

Vilka däck har du på bilen? Kollat lufttrycket?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde en viktig sak: Vad har du för fälgar? Vilken inpressning är det på dessa?

Mvh

Hej hej Johan!
Det är en e46 320i touring från 2002. Nu har den gått ganska prexis 9000 mil. (uttagen 03)

Bussningar och stötdämpare mår nog bra tror jag... Hör inga störande klonkande eller annat. Ena fjädern byttes för ett år sedan (brusten bakfjäder: klassiker på 3-serie e46 elle?!...) Dämparna känns oxå friska. Har absolut inget att invända på varken dämpare, bussningar eller fjädrar!

Däck: dubbfria michelin X-ice på bmw original alufälgar 16-tummare. Tror dimensionen är 205-55/16 (Är som sagt var: original dimension ivarjefall!) Lufttrycket är kollat och helt i sin ordning. Slutligen: inpressning??? Vet inte riktigt vad det betyder...

Hur som helst: tror Du att något av det Du frågar efter, kan vara orsaken till mina mysko-problem?

//SR-touring
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
SR-touring, det kan mycket väl vara en eller annan bussning i bakvagnen som börjar bli lite sliten - inte ovanligt när bilen närmar sig 9-10 tusen mil...

Inpressning är måttet på fälgens anläggningsyta i förhållande till centrumlinjen. Mäts i millimeter och anges med förkortningarna ET eller IS på fälgen, t ex ET42 = 42mm offset i förhållande till centrumlinjen på fälgens bredd.

Är det originalfälgar brukar det inte vara några problem, men vissa piratfälgar flyttar ut hjulen för mycket och då ökar hävstångseffekten på styrgeometrin och då blir bilen instabil.

Mvh

Ok...

Kan man bekräfta/märka/upptäcka "slitna bussningar" på annat sätt, förutom att bilen drar snett vid inbromsning? Borde det inte klonka å härja isåfall? (Ja menar... så att man kan fastställa vad det kan vara alltså... Just nu har jag två alternativ: sten mellan skiva-kloss eller slitna bussningar bak! Finns det andra alternativ kanske?)
Böt en länkarm på min 330 när detta fenomen uppkom då slutade det.. blir mycket mera kännbart när vinterdäcken är på .. sommardäcken gör att man inte känner av det lika mycket
Hmm...

Då har jag tre tänkbara varianter nu då...

Men vad säger ni om ledtråden med det lilla lilla skrapljudet då?!... Det tycker jag stärker sten-teorin... (Som sagt: inget malande ljud, utan ett sånt "varv-för-varv"-ljud. Hörs lite mer ibland, lite mindre ibland. Inte mycket, men lite... Märks ingen enorm skillnad när man belastar bromsarna, dvs. bromsar, eller när man bara "kör" Dock en minskad ljudbild givetvis, då man bromsar...)

Andra alternativ som Ni tror det kan vara/har råkat ut för?

//SR-touring
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Ett löst hjul kan ge ifrån sig ett sånt läte, men så är det nog inte då Du haft dem av...

Carl
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.