|
|
|
|---|---|
Jirar |
Det har varit ganska mycket snack om vibrationer på E39:or här förut. Ringde idag till Blombergs bilservice(Aukt verk)och enligt dom så beror vibrationer på att bromsarna ligger på,alltså går ej tillbaks helt efter inbromsning. Min bil har vibrationer mellan 110km - 130km, nån som fått en liknande förklaring hos nån annan verkstad eller??? |
| Jirar: Om bromsklossarna ligger på så skapar du en onormal värmeutväxling på bromsskivorna som då kan slå sig lite och skapa dessa vibrationer. Du är inte ensam om att ha fått denna förklaring, och det går som sagt var att lösa. | |
| Ingen förklaring har jag men exakt samma vibrationer som dig.... blev lite värre med 19" än 16" vinterdäck | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Låter långsökt vid tex Insp II ska bromsarna plockas isär för insp.Då borde man kolla om oken och kolvar kärvar och inte fastnar en kolv eller hur lätt som helst om man använder bilen dagligen, Skillnad om bilen står still ngr dagar i mellanåt. Men det är ju bara att riva isär och smörja upp ok och kolvar om man har den misstanken och även montera nya belägg om det är hårt slitna, så har man ju svaret där om vibbarna försvinner. MVH Hasso |
Jirar |
Kan tillägga att mina belägg är nästan helt slut. |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jirar:Då ligger ju kolv och Ok i sina"ytterlägen" och det kan nog ha betydelse för om det kärvar. Mina är aldrig bytta men är väl halvslitna ungefär 6700 mil.No Vibrations:)) MVH Hasso |
| Jag känner några som preparerat sina bromsar före inspection 2 för att kolla om bromsarna tagits isär, tyvvärr har resultatet varit nedslående. | |
blixten:tror dig.min bromsvätska är aldrig bytt heller det är också fusk från BMWs sida inget infört i seviceboken i allafall, det sak göras vartannat år efter vad jag läst mig till. MVH Hasso |
| Min bil vibrerar som sagt på samma sätt och jag gjorde en inspection II, för 2 mnd sen... blev ingen skillnad varken före eller efter | |
| Skall man vara säkert på att det är gjort lämna in till någon ni känner eller gör det själv. Har lämnat in min bil på bmw flera gånger, har inte fått någon stämpel eller information om att bromsvätskan är bytt, man har trots allt betalat för det. En kompis på Mtest stationen kokade upp min bromsvätska och enligt honom höll den inte de 240 grader som ny bromsvärska har. Den höll 160. Det motsvarar att de inte bytt vätskan på senaste stora service. Han tippade på att vätskan är ca 4-7 år gammal. | |
ErikJ |
vill bara informera om att på E39 demonteras inte bromsar på insp man mäter tjocklek på skiva o belägg, de största problemet med vibrationer är pga obalans och orunda däck. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.