AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
808

Hur få fram ström till bränslepumparna?

netz
Var ute å skulle provstarta lite,nyladdade batterier å allt men nähä den gick nog i 2 sekunder sen slog ena halvan av, efter 10 sek till stendöd , tänder bara till lite sporadiskt när man kör på starten. efter lite koll så märkte jag att bränsle reläerna inte släpper fram ström till säkringarna 23,24 som matar pumparna, reläerna är 4 polade nr30,85,86 är det spänning på i hållarna jag antar att det är 87 som är utgående till pump,i så fall drar inte något relä, kan bägge reläerna bli kass samtidigt?
Jag har för dålig kunskap om det här är någon som kan hjälpa mej reda ut om det skall vara spänning på 30,85,86 med tändningen påslagen?
Har provat att göra spänningslös osv

Netz
netz
Hej igen
Hittade relät på real OEM det är nr 1 se länk Länk

Mvh
netz
netz
Fortsätter monologen. det ska inte vara spänning på 86,så nu ska jag bara ta reda på varför det är det.
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Spänning på 86= ingen jord till relä-spolen.

Lycka till/ Sten
netz
86:an gick spirakt in i motronic på stift 1.Det verkar som att motronic släpper på spänning när den vill stänga en motorhalva. Frågan är vad som utlöser detta, getribe program stänger en halva ,har aldrig hört att det kan stänga ner motorn helt. Har konstaterat att ett av batterierna inte är riktigt friskt. Får nog shoppa ett par nya, innan jag går vidare, samt hiva nuvarande laddare modell plåtlåda i soptunnan,hoppas bara jag inte bränt några boxar eller så,
sånt här é ju losec framkallande

Alla tips är välkomna
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Schemat visar 85 till stift 1 till DME, stift 21 till ECU och 86 till jord, men det spelar ingen roll vilket, eftersom det bara är två ändar av samma spole, huvudsaken är att ena går till DME/ECU och den andra till jord. Med tillsagen tändning ska 30 ha spänning och när reläet drar 87 , först då matas säkring 23 eller 24.

Cylinder 6 och 12 är referenser för styrsystemet, därför är det VIKTIGT att dessa fungerar riktigt, utan dessa två går motorn orent, eller vägrar starta, kolla kablar och tändstift. Säkring 12 och 28 är också inblandande.

Normalt så går inte bränslepumparna förrän startmotorn eller motorn går.

Sten
netz
Batterier är beställda ,ctek inhandlad.
Vi får se vad friska batterier gör hoppas att det funkar, annars får man väl börja med det näst troligaste styrbox växellåda,anslutningar, kontakter som kan ha ärgat ihop, den har ju stått ett tag.
Det står i etm att det bara är "in start and run" men jag har nog för mej att bränsle pumparna startar när tändningen slår till och går upp i arbets tryck, ( eller rättare sagt dom gjorde det tidigare) :-)
dom startar med tändningen på om jag lägger jord på 86 istället för vara inkopplad på DME.

Bra tips om kablarna, jag tänkte bara på elektronikboxar och relä.

Tack Sten

mvh
Netz
St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Om 86 är ansluten till DME vad är då 85 ansluten till?

Jodå lågt tryck är också en anledning för pumpstart.

Sten
netz
Nu går den igen!!! 2 friska Tudor,genomgång och regöring av tändkablar, lock,alla kontakter jag bara hittade.Fukt i fördelar locket är inte bra,tänkte inte på fuktskadan jag fick i garaget i höstas.
Efter rengöring och ett startförsök, hörde jag pumparna surra igång.
Skönt nu kan man ta tag i det som jag egentligen skulle göra med bilen.
Tack för hjälpen Sten jag hade säkert bytt varenda box om du inte nämnt kablarna. Försökte maila dej vet inte om det gick igenom.

Tycker om BMW igen !! :-)

St
84
Sten Engman
Alpina B12 5,7 COUPÉ
Skönt att höra att tolvan mullrar igen.

Sten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.