AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.228

vanligt med diff på 328 E36?

Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Ja precis, nån som vet hur vanligt?
Upptäckte ikväll att jag har det! :) :)
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Visst är det kul!
Man behöver inte provisera bilen mycket på halt underlag för att baken ska vika ut!
Jag köpte min bil för lite mer än 1år sedan, märkte det först efter köpet.
Hur vanligt det är vet jag inte, men det kostade iaf ca 10´000kr extra att få det, samtidigt så kunde man väl inte ha antispin på utrustningslistan? Iaf inte på min bil vad jag har hört (325 -94).
Os
61
OscarJ
328i coupé -96
hmm, jag har både antispinn och antisladd på min.
Min är en 96a som kom till Sverige 04/97, kan kanske ha nåt med att den inte är sv.såld att göra.
Både antispinn och antisladd har du inte. Bara antispinn är däremot möjligt om du har en knapp som det står ASC på.
Jag kom förresten på att det nog heter ASC+T. Detta är enbart ett antispinnsystem och du kan testa att söka på det i sökfunktionen

Du har förmodligen ASC+T, inte diffbroms.

Det i alla fall inte ett så vanligt tillval, finns många inlägg om du söker. Står 209 LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (25%) i utrustningslistan om du har det original.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag har "SLIP DIFFERENTIAL (25%)" och varken antispin eller antisladd. Kul är det iaf i vinterslasken! Men det har även hänt att man blir lite överraksad av en sladd som man inte proviserat fram, man får tänkte på hur man gasar när det blir halt.
Jag tvivlar på att man kan ha både diffbroms och antispinn på en e36. Alla M3or har diffbroms men ingen har antispinn....man kan undra varför.
På M3 e46 finns både antisladd och diffbroms men den diffen är elektroniskt styrd och helt annorlunda mot e36ans.

Flåklypa
Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Sedär, då är man ju klokare. :)
Märkte bara att det drog iväg på båda hjulen när det släppte...

Eftersom jag nu tydligen har ASC+T, är det då en "riktig" diffspärr som behöver olja med LS-tillsats? (typ Castrol SAF-XJ)
Nej, det har du inte. Du kan ju börja med att kolla om du har ASC eller ASC+T, sitter en knapp framför växelspaken Länk
Diffbroms är verkligen ovanligt till 328 eftersom de allra flesta istället fick ASC+T (blev standard fr.om årsmodell 97).

Precis som "flåklypa" skriver så gick det inte att kombinera ASC+T och diffbroms. Till M3 E36 gick det inte att få till ASC+T eftersom det redan fanns en 25% diffbroms.

Däremot förekommer det en del 325:or (och även 320) 91-94 med diffbroms där det i gengäld är desto ovanligare med ASC+T.
Visa användare
307
steffoboy
328coupe` 97a
318is - 88a
325 92a
ASC blev standard 97 men inte +T jag har inte det iaf
Jo
1.066
Jonsson
328iC -96
Har de på 328an me. Upptänkte de efter köpet när jag tyckte att den stack i kurvorna..:)
Leta då upp pappret som sitter under baksätet, och visst står de 209 där..

328: [Avställd] Länk
318: Länk
/Jonsson
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
även om man har ASC+T kan det stå bara ASC på knappen.
+T står för tracktion och betyder fritt översatt "antisladd"
ASC = antispinn.

/Jonas
Enligt gamla utrustningslistor och kataloger till E36 finns bara ASC+T (dvs inte ASC). Det gamla ASC (utan traction) var väl optionen till gamla 535 E34, och E32:or och ersattes redan i början på 90-talet.
Det finns alltså inga 328 med bara ASC.
ASC+T är inget antisladdsystem dom skall förväxlas med DSC. Själva T:et står för att den bromsar det hjul som har sämst fäste och på så sätt flyttar över kraften till det hjul som har bäst fäste....traction=grepp. Man kan kalla det för en elektronisk "snikdiffbroms". På min gamla 328i -96 fungerade antispinnfunktionen bra men tractionfunktionen mindre bra..

Flåklypa
Os
61
OscarJ
328i coupé -96
Det kan nog stämma som du säger Flåklypa, märkte att bilen "diffade" när jag kopplade ur ASC+T, dock inte 50/50 som en s.k. riktig diff.
Snikdiffbroms m.a.o....

Oscar Johnsson
"diffar" gör den hela tiden när du svänger för att hjulen rullar i olika hastighet (alla bilar)
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Tycker ASC+T fungerar rätt risigt, ja riktigt dåligt faktiskt! Kör fast rätt ofta med min E36 320i-99 men även med morsans E91 320i-06. Verkar inte som bromsarna orkar att nypa åt så att kraften går över helt. Det är ett j-a liv i bromssystemet när systemet jobbar. Låter som det ska haverera vilken sekund som helst men uppenbarligen ska det låta så. Det verkar fungera bättre när man väl fått upp lite fart men i startögonblicket är det rätt kasst.

Kan man eftermontera en inkopplingsbar diffspärr? Har det ens funnits? Vore smidigt att kunna koppla ur ASC+T samt låsa diffen bak så den driver på båda bakhjulen.

Ska överväga att skaffa en "Xi" nästa gång men då måste man ta en större motor = töstigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.