|
|
|
|---|---|
| olja finns ,men blandar lätt med trög styrning e39 | |
|
Filter kanske? Hur ser oljan ut? Om styrning är mjuk blandat med hård hela tiden så kanske den suger i sig luft. Kolla alla slangar och känn på alla nipplar som går att dra åt. Beskriv förloppet mer i detalj. Mvh. Richard |
|
|
Sitter väl inget filter till servon? Min är också hård och jag tror det är magnetventilen på styrservoboxen. Är dock inte säker men kommer nog prova byta den när jag känner att jag har lite flis över. Kostar ~2000:- för bara ventilen. Tänkte byta olja i servon men vet inte hur jag ska gå till väga för att få ur oljan ur systemet? |
|
| köp en sånhär ravve Länk | |
|
Ska jag bara föra ner den igenom systemet och pumpa liksom? Gör dom så på BMW när dom byter? :-) |
|
|
På BMW tar de förmodligen loss returen och startar motorn så den pumpar ur. sedan tillbaka och i med nytt. jag orkar itne dra loss de där engångsklämmorna och fibbla så jag suger upp, häller i ny pentosin tills markering, kör liten bit, suger upp och så upprepa. blir inget fullständigt byte men ganska så bra endå. men som sagt, orkar du ta ur returen så är ju det de bästa. |
|
| Hur mycket får du upp genom att suga? | |
| man får upp allt som är i behållaren... sen är det såklart en hel del kvar i systemet. därav fyller jag på med nytt i behållaren, kör lite och suger upp det utblandade. | |
| tills 1liters-dunken är slut. | |
| Ok, jag har köpt 2 liter olja. De borde jag kunna byta de mesta i systemet med då väl? | |
| ja man tycker det iaf. du har rätt olja nu också? ibland verkar det som det ska va atf-olja men sitter det grön lapp eller står pentosin på locket är det pentosin och absolut inget annat som gäller. så har fallet varit på min e30, e32, e39 samt farsans e90. står det inget dubbelkolla instruktionsboken för säkerhets skull. | |
|
Vigg0. ""På BMW tar de förmodligen loss returen och startar motorn så den pumpar ur. "" Jag måste verkligen avråda alla från att lossa slangar och pumpa ut oljan som du beskrev. Har mycket svårt att tro att BMW gör så. Går pumpen utan olja så kan du skada den (kavitering) och detta sker mycket snabbt. Jag skulle föredra att göra som du beskriver, att suga upp oljan ur behållaren. Du måste även göra fulla styrutslag imellan annars så blir ju gamla oljan kvar i styrväxeln. Tobmag |
|
|
De är ATF-olja, det står på locket till behållaren. Fulla rattutslag blandar runt oljan bra? Är det inte även så man "luftar" systemet? |
|
|
Japp, så kan man lufta systemet. Jag skulle nog göra det med upplyft framvagn så att man inte bygger upp tryck i systemet och håll inte ratten kvar i ändläget förrns all luft är ute. Luft + olja under tryck = dieseling |
|
| ok tobmag, de kanske häller i ny olja i burken samtidigt som den gamla pumpas ur via returslangen, tillslut kommer det grön olja (om det är pentosin) istället för grå/mörk och då vet man att all gammal olja är borta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.