|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lämnade in min 530dAT -01 på verkstad i dag för att få ny hö framdörr, efter att en "dam" backade in i min bil och försökte smita. Nu blev hon observerad, så hennes försäkringsbolag betalar allt inkl. motsvarande hyrbil. Det blev en Jaguar X-type AWD 2,5 automat 194hk 240nm. Jag tyckte det skulle bli kul, eftersom jag alltid tyckt att de är läckra bilar, men aldrig kört någon. Efter de första 3 milen saknar jag redan min BMW. Vridmomentet och komforten är helt överlägsna. Efter 2000 mil med BMW:n började jag tycka att den var lite trött, men i jämförelse med Jaggan förstår jag att det inte är så. Hoppas veckan går fort. Göran FWD - Nej tack! | |
|
Tråkigt med din 530..hoppas den blir fin och att du blir nöjd med resultatet. Blev lite nyfiken nu. Är Jaggan verkligen så slö? Håller med dig att Jaguar bygger läckra bilar. MVH//Anton BMW - Der Deutsche Kraftwagen 320:n Länk |
|
735 |
Fanns det ingen XJR du kunde låna om "smittantens" bolag nu ska betala :p Skulle tippa på att det är 30-40% bättre vrid i din BMW diesel än vad Jaggan ska ståta med, därförupplevs den som slö. Hur upplever du kvalitetsskillnaden/känlan bilarna emellan? Den borde vara milsvidd med tanke på att du kör e39 och Jaggan är en "engelsk Mondeo"... |
|
Eftersom antalet hk är detsamma i båda, märker jag vilken betydelse vridmomentet har. BMW:n har ju 70% mer vrid 410 mot 240 och trots att Jaggan är bensindriven 2,5 l V6 är BMW:n mycket piggare vid gaspådrag. Jaggan tvekar mycket längre än BMW:n vid fullgas från ung. 60. Se'n är det ju precis så, som 735 skriver, att X-type är ingen riktig Jaguar, utan en förklädd Mondeo. Det kanske är orättvist att jämföra komforten i mina elmanövrerade komfortstolar med den i Jaggans manuella standardditon, men även ratten ser och känns plastig. Det enda jag sett hittills till Jaggans fördel är de yttre backspeglarna, vilka är betydligt större och assisterar bättre, eftersom jag använder dem vid backning i st.f. att vända mig om. Fyrdjulsdriften är ju oxå ett litet plus så här på vintern förstås. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Göran, Vridmomentet är inte speciellt intressant för prestandan, det du upplever som att bilen är piggare, är att motorn har betydligt mer bottendrag, det vill säga högre effekt vid lägre varvtal. Läs mer om effekt kontra vridmoment här: Länk Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Jag vet Kalle, men det ena är ju en förutsättning för det andra. Jag påstår ju inte att BMW är starkare än Jaguar 193 mot 194 hk, utan att jag får ut mer kraft tidigare med min BMW. Men jag håller med skribenten: Begreppen kan verka förvirrande och används felaktigt ganska ofta. Även av mig. ;) Göran FWD - Nej tack! |
|
|
X-type är inte en Mondeo! Omkring 20% av delarna under skalet på en X-type har arv från Ford, och av dessa har den absoluta medparten förändrats och förädlats av Jaguars tekniker, exempelvis kan den som påstår att bilarna delar chassi inte ha mer fel då ett Mondeo-chassi inte på något sätt passar under en X-type. Axelavstånd, hjulbas och totallängd skiljer mellan modellerna. Hjulupphängningarna skiljer sig åt markant. X-type byggs i Jaguars fabrik i Halewood. Även motorerna bär på ett visst arv från Jaguars ägare Ford, precis som för chassit är det grunddragen som är gemensamma och i princip är det enbart motorblocken X-type delar med Ford Mondeo och flera av motoralternativen finns även att tillgå i S-type och XJ. Att vridmomentet upplevs som överlägset är ju som ovan nämnt inte allt för konstigt med tanke på att det också är överlägset. Samma sak med komforten, bilarna är ju inte byggda för att tävla i samma klass så självklart är BMW:n mer komfortabel, 5-serien skall ju jämföras med S-type och inte X-type. Men visst, X-type är ju Jaguars första försök i lilla klassen och allt är ju inte helt lyckat, kvalitetsintrycket är i princip under all kritik (något som enligt många är viktigare än att bilarna faktiskt håller ihop, vilket X-type gör med bravur) och det finns en hel del detaljmissar, absolut. En ny Jaguar X-type 2.5 kostar 300´, en BMW 530 400´. BMW:n är större, dyrare, tyngre och bättre utrustad... |
|
|
Helt rätt Jabbal. Inte samma liga. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Ok då kan jag jämföra S-type 3,0 -99 med 528 -97a. Mycket större bil besvikelse än S-type finns inte. Den är riktigt vacker, man tror att men får uppleva ngt speciellt. men icke! Båda bilarna har rullat nästan lika mkt, dvs kring 20k mil. Jaguaren har allt man kan drömma om... elfel, rost, mysko fel i hjulupphängningen, oidentifierbara lagerljud, billig plast dåliga detaljlösningar, nyrenoverad automat som kostade en e36 ungefär, motor som vid kallstart låter som en stenkross trots regelbunden service med extra täta oljebyten, småfel som kan få en att vilja slå sönder skräpet och gnisslande plast samt dålig kvalite på skinnklädseln. Ford känslan är överhängade. Oj vad mycket det blev. Min halvsunkiga e39 känns mycket mer "bil" än jaguaren. BMWn känns kompetent och välbyggd medan jaguaren bara övraskar en med nya fel besvikelser dagligen. Visst min BMW är och har inte varit felfri , men de felen som finns går att laga och går att förutse (slitage). På jaggan kan vad som helst gå sönder precis när som helst. Då har vi gjort en rättvis jämförelse med bilar som tävlar i samma "klass". Behöver jag säga att BMWn utklassar jaguaren på alla sätt som finns utom möjligen utseendet? -Phil |
|
|
Var och en blir salig i sin egen tro, heter det inte så? Att motorn låter som en stenkross är ju underligt, har jag aldrig hört på någon av mina S-typer eller någon annan heller. Har aldrig haft några som helst fel, eller jo, fick byta ett expansionskärl men det är ju ett känt fel på 99-00. Samma sak med dörrlåsen, de har nog krånglat på de flesta S-type (inte mina dock). Billig plast och bitvis dåliga detaljlösningar håller jag absolut med om. Billig läderklädsel? Tja, vet inte, om man jämför med min XJ så visst men någon kattastrof (!) är det knappast. Hjulupphängningen var ju också lite klen på sina ställen, men Jaguar bytte ju dessa på i princip alla bilar. S-typen var väl likt S-type inte helt perfekt den heller, speciellt -99 är ju lite rackliga eller vad man skall kalla dem. Kvalitetskänslan är en helt annan i de nyare modellerna men det är ju inte Audi-klass direkt. När S-type -99 testades mot 528 -99 och S80 konstaterades följande; "S-type är lika inspirerande som komfortabel att köra och utgör ett starkt alternativ för de tyskbilströtta." "Högre upp i varv vaknar den till ordentligt och blir nästan lite rejsig i karaktären. Det kan ingen av de raka sexorna i BMW eller Volvo skryta med" "Både Jaguar och Volvo slår BMW när det gäller bromsförmåga" "Fyra personer sitter dock bra i både S-type och 5-serien, med ett litet övertag i rymd hos BMW men bättre sittkomfort i Jaguar." Volvo S80 korades till vinnare. Gällande kvaliteten; Citerar från Vibilägare; "Det sistnämnda är inte minst intressant. För det betyder, konstaterar auto motor & sport och Dekra, att Jaguars tillförlitlighet slår japanska tillverkare. " "Den tyska undersökningen stämmer bra överens med andra studier. Som till exempel amerikanska J.D. Power and Associates vars stora undersökningar (fler än 37 000 konsumenter intervjuas) haft Jaguar i toppen de senaste åren." |
|
| ....väntar på tretretti.. | |
|
Hahaha, jo här är jag. När det gäller Jaguar XJ är jag kompromisslös märkesfanatiker, vackrare och bättre bil finns inte att få. Totalt tidlös, jag kommer alltid att äga minst en. Att den är 505 cm lång och trång (förra generationen) som en VW Polo bidrar bara till charmen. Som snabb lyxbil med oändlig charm är XJR oslagbar. Visst, Audi S8 är också snabb men den har charm som en miniräknare. X-type har jag bara upplevt under en kortare resa i Tyskland. Det är ingen dålig bil men den saknar i mitt tycke den magi som måste prägla en Jaguar. Jag påstår att det var ett misstag av Jaguar att försöka skapa en volymmodell, vilket är en ständig debatt i kattägarkretsar Skulle hellre välja en BMW E90 eller E91 om det var en fråga. S-typen är på väg ut, och själv har jag alltid varit kluven till den. Också en fin bil, men den är å ena sidan inte lika magisk som en XJ eller lika modern som en BMW 5. I senaste numret av Jaguar World Monthly testas S-type R mot BMW 550 och om BMW:n skriver de "Välkommen till 2000-talet". Det ligger något i det. Ser fram emot ersättaren, om det ligger ett uns realism i konceptbilen C-XF blir den hur spännande som helst. Kvalitetsproblemen har Jaguar bakom sig, nu gäller det bara för dem att sluta montera Biltemadetaljer i bilar som kostar nästan en miljon. Diskussionen lär fortsätta. Själv njuter jag av varje sekund i min XJR. När man kör i stan måste man kolla in den i alla skyltfönster för den är ju så vacker... Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
"Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger". Luktar det inte lite skryt här, så säg till. /Mats |
|
|
Till. :) Jag ler fortfarande när jag ser den signaturen. Naturligtvis under förutsättning att det är skämtsamt menat vilket jag förutsätter. För övrigt har jag sedan barnsben varit svag för jaggans design och JD Powers undersökningar som jag följt några år har visat på en kvalitativ uppryckning. Men så länge de inte har en roligare kombi stannar jag tveklöst kvar hos BMW. Måsvingar i all ära, men för mig är E-type rysarbilen. Mvh Mikael |
|
| Jag skulle lättvälja en S-type framför en E39a. Några Biltemasaker sitter det inte i jaguaren, jag tror inte du vet vad du pratar om eller så gillar du att överdriva för att det skall låta mer till din fördel. Det finns dåliga exemplar av varje bilmodell, jag kan nog hitta en 20,000 mils E39a som har en massa fel på sig också. | |
|
Ja, var och en blir salig på sin fason. E-type är ju en ikon, den var helt revolutionerande på sin tid liksom XJ6 var vid debuten 1968. Sedan ägnade sig den brittiska staten åt industriell förstöring av sällan skådat slag vilket även drabbade Jaguar. Säga vad man vill om Ford men det är deras förtjänst att märket alltjämt lever. Tyvärr sitter det Biltema-detaljer på dagens katter. Kolla in dörrhandtagen på en ny XJR så förstår du vad jag menar. Sorgligt! Nu skiner solen på Södermalm och jag längtar till att snöh*lvetet ska försvinna och det blir påställning! 330 PS. Min signatur ska tas med en nypa salt. DS Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Det är sant, X-type är ingen Mondeo. Den är faktiskt sämre än en Mondeo på flera punkter. |
|
|
acey; tänker du på något speciellt? Sämre utrymmen, dyrare i inköp och sercie är väl det jag spontant kommer på. |
|
|
Jabbal: utav 22 mellanklass bilar i stort test i automotorsport så kom X-type sist och mondeo nr 2 före Bmw 320 (nr3) den tog Bmw krafitgt i bagagvolym och i kupènutrymme. Men Bmw tog Mondeo i vill ha känsla:-) självklart! Listan där Mondeo är bättre än Xtype är ju grymt lång men 3 utav dem var 1 kupeutrymme 2 körglädje 3 Energiförbrukning Men Jaguar är mycket mer än X-type och det är ju inte den man tänker på när Jaguar kommer upp i huvudet har bla fått en rejäl åktur i en XjR som var helt grym förutom utrymmen då kanske,att dem lyckas med så lite innerutrymme på en så stor bil det är en konst att lyckas med!! Mpower |
|
|
Ja, XJR är en grym bil. Ni skulle ha hört Askens glädjevrål när han stämplade på E4 och kompressorn började ladda :-D Jag är direktör, så det ligger en del i det jag säger |
|
|
Oavsett alla listor tar jag Jaggan före Mondeo alla dagar. Den da'n jag köper en frmhjulsdriven bil finns inte. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.