|
|
|
|---|---|
|
Va och besiktiga bilen idag och fick nerslag på avgasvärderna dem var för tok för höga. Va tror ni är det bara att byta kat eller lamba eller kankse båda två bilen drar inte mycket olja. | |
| Hur ser dina värden ut? Var bilen varmkörd? Har du servat den nyligen (olja,filter,stift,luftfilter)? | |
|
Service med stiftbyte kan räcka, annars får du kolla upp lambda, avgasrening och lite annat typ LMM kanske... Sedan måste man köra den varm innan bes. precis som Dawwe frågar... |
|
| Kan ju tilläggas att d inte räcker med att bara köra bilen varm, å sen kanske stå på tomgången före man får köra in. Detta gäller iaf för mig! Måste få ta avgasprovet direkt jag kommer dit, eller köra nåt varv runt å ta d sist av allt. Annars blir HC för högt | |
| Co 1,0 Hc 287 lamba 0,97 Co 2500 0,9 Som ni ser så ser inte värdena så bra ut. Ska göra en stor service på onsdag sen testa och se om det räcker annars blir det lamba byte | |
|
Astvik: Mina värden med tom katalysator var: CO1=0.4,C02=0.6,HC=75,Lambda=1. Med en defekt (ny Biltema-sond!) blev värdena ännu sämre: CO1=2.1, C02=1.3, HC=135, Lambda=0.97 så jag tror mycket väl att din lambda kan vara "boven", men det kan även vara "katten", jämför dina värdena med mina "okattade" värden... Om "katten" funkar så brukar avgaserna lukta lite "sött" typ o inte pest som mina gjorda utan katalysator. En annan teori jag har är att om du vid driftsvarm motor håller handen bakom avgasröret o blir ordentligt "blöt" om handen så är sonden kass, för så var fallet iaf när min M hade bekymmer med avgasvärdena. Efter sondbyte är man "torr" om händerna när man håller de bakom avgasröret så att säga... |
|
| Ibland kan räcka med att avgasröret läcker och värdena blir helt fel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.