AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.272

Kupe värme problem trots byte av värmeventil

Bj
56
BjornR
528i -96
Felbeskrivning:
Vid stillastående ger bilen ingen Kupevärme i på varken passagerar sidan eller förarasidan
Vid hastigheter över 90 kommer värmen helt ok på Förarsidan men ger bara ljumet på passagerarsdian

Jag har nu haft 528:an (e39) inne på BMW för felsökning, dom ha bytt värmeventil + luftat av systemet och detta verkade först hjälpa men efter 3 dagar var felet tillbaka igen.

Är det fel på den nya värmeventilen eller något annat som kan vara trasigt.

Det verkar som om värmen kommer först när det är ordenligt tryck i vattenssytemet.

-Tacksam för alla svar

/Björn
Fr
9
Frank_DK
530i e39 sedan
Måske har du checket det, men alligevel: Kølervædske niveau !!

Jeg har haft samme problem. Fik skiftet termostat og vandpumpe med mere, og det hjalp i første omgang. Problemet kom tilbage igen efter et par dage. Løsning: Der var ikke nok kølervand på systemet (BMW værkstedet må have "glemt" noget luft i systemet).

Go' arbejdslyst
Bj
56
BjornR
528i -96
Jo det är vatten i systemet och jag fyllde även på vatten dagen efter jag hade hämtat bilen, då vattennvån hade sjunkit litet sedan bilen kallnat.

MEN jag fick nu ett samtal från verkstaden som kollade på den igen och tydligen så var det en läcka i kylarlocket vilket gjorde att systemet inte fick upp det övertryck som behövdes.

Varför detta nu ska hindra pumparna från att dra runt vattnet är lite märkligt.

/Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.