|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har varit och kollat på en bmw 540, och tyckte det va en riktigt härlig bil, det är dock några saker jag undrar över: 1. TVn, numer sänds det ju bara digitalt, kan man sätta i en liten digitalbox på något sätt? 2. I menyn stog det DSP, det är nått slags ljudpaket va? Vad innebär det? 3. I menyn stog det också nått om en timerfunktion för värmare, är detta för restvärme eller är det så att det sitter en bensinvärmare i bilen...? 4. Bensinförbrukning, vad drar den på långkörning, blandat, och statskörning? | |
|
Kan kanske hjälpa dej lite på traven. 1. - 2. DSP (Digital Sound Processor) är, rätta mej om jag har fel, bmws Top Of The Line ljudanläggning. Har DSP i min 540 och det är skönt tryck i stereon. Jämförde med polarns 540 touring som har nån typ av Hifi paket med baslåda och den låter mycket sämre än DSP. 3. Har också den funktionen men är lite osäker på vad det är. Har antagit att det är bensinvärmare men vet inte säkert. 4. Min färddator har visat 0,87 i 90km/h på slät väg, men räkna med minst litern långkörning, beroende på fart givetvis. Blandat och stadskörning brukar variera en hel del beroende på vilket gashumör man är på :) Hoppas jag har hjälpt dej lite iaf. |
|
|
1 det finns väl ngr på forumet som har gjort det, men hur ofta använder man tv 2 DSP är väl ibland det värsta som man kunde få orginal på en tiden, det är (iallafall i min) 14 st högtalare. 3 det är ingen bensinvärmare utan latentvärmare/parkeringsvärmare, det sitter en stor termos under golver vid passagerarfötterna som ska hålla värme i 48h nåt sånt, det märks vid kallstart att den kommer upp i värme fortare. 4 motorväg med farthållaren på 140 ca 0.95, stadskörning 1.25 minst den är händelsevis inte monteralblåmet med svartskinnklädsel och regnr som börjar på g? isf kan det vara min gamla bumse. MVH Polkapojken Man ska inte kasta pil i kuvös Länk |
|
|
1. Ngn har skrivit om hur det går till här på forument. 2. som totteman säger 3. Hade jag på min förra och då gällde det bensinvärmaren. 4. Jag ligger på drygt 1,20 liter sedan den köptes i somras. Tyvärr ökar den ytterligare nu under vintern. Jag kör mest motorväg/landsväg. Kör jag relativt lungt och nästan lagligt på motorväg kommer jag med nöd och näppe under litern. Roligaste motor jag haft men relativt törstig. Men det glömmer man bort vid kickdown i både lagliga och högre hastigheter. Mvh Mikael |
|
|
Tack för svaren, DSP lät ju trevligt testade dock inte stereon så mycket, finns ju så himla mycket finnesser och man tycker man kollar hur mycket som helst men ändå glömmer man hälften.. Och jonny, det är din gamla bil! (helt säker... ) Har du msn? lägg till mig isf, martin.hem1@telia.com |
|
|
Sommartid i 90-100 drar min 0.86 enl. färddatorn med 265:or bak/235 fram , i stan alkoholist men en trevlig sådan. Håller med mikaelodonis. man glömmer bort soppatörsten då man fäller ner plattan:-) TV,n kan jag använda häruppe i norr ett tag till..bra då man väntar på frugan. En underbar bil som jag bara njuter av ännu efter 1,5 år. Min bil Länk |
|
|
En förbrukning på .86 är knappast realistisk, kolla förbrukingen praktiskt och inte på färddatorn. 0.86/mil med en V8 på nära 300 hästar är en utopi. När jag hade min och körde med en hel låda ägg på gaspedalen på 90 väg bara landsväg, gles trafik så kom jag aldrig under 0.98 trots idoga försök med så mycket avstängt som möjligt. (ac, fläkt, radio och allt som kan påverka). Minsta lilla jag rörde gasen så var jag över litern på milen. 0.8 är vad min Passat med 150 hästars 4 cylindrig motor med turbo dricker per mil. |
|
| Instämmer helt med spider. Var realistisk. Förbrukningen ligger snarare på 1,3 i snitt. | |
| Samma här 1,1-1,3 vid blandad körning,stadskörning är det som höjer förbrukningen mest!(Bara stadskörning>2 möjlig!) | |
|
Sen är det skillnad på kombi och sedan. Kombin väger ju 2 ton medans min sedan har en skattevikt på 1840kg. |
|
|
Tackar för infon allihop, 1,3 tycker jag låter riktigt bra som medelförbrukning, helt okej för mig... Latentvärmaren som jonny snackade om, hur funkar den egentligen...? Ställer man timern så det blir varmt i kupén när man ska åka iväg...? Om man inte ställer den så hjälper den ändå till att värma upp motorn snabbare eller? Hur funkar restvärmefunktionen? Trycker man bara på knappen när man stängt av så håller det varmt ett tag eller...? Hur länge? |
|
|
Ja säger bara en sak: Martin_Jkpg KÖP BILEN =) soppaförbrukningen är inte relevant i en sån maskin även om det är 1,5L/mil som min drar med blandad tyngd på foten hehe. finesser har den till 1000 förmodligen de e sånt man lär sig med tiden !! |
|
| landsväg 1,1 skulle ja påstå, blandad 1,4 - 1,5 och i stan hehe de vill du inte veta =) | |
|
Det sitter säkert en Webastovärmare, som du kan starta med tiduret i BoardComputern, eller en fjärrkontroll, som ligger o skräpar i något fack. Dessutom har du nog restvärme på vintern och restkyla på sommaren. Tryck på Max på klimatanläggningen när du går in i en affär och handlar, så håller sig bilen sval/ljummen i 20-30 min. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Japp, jag är väldigt sugen, men navigatorn krånglade lite plus lite annat som killen skulle kolla upp så skulle han ringa mig sen... Bränsleförbrukningen ser jag inte som nått jätteproblem... Hur mycket har ni varit uppe i som mest i medelförbrukning på en tank? Antar att över 2 liter milen inte är några problem om man åker och gasar lite här och där? Då har man ju o andra sidan kul med, så då får det väll kosta lite... Det är ju skönt att den är så pass snål på långkörning ändå, gött att kunna åka "billigt" om man vill! Finnesser är sånt man lär sig sen, rätt, jag är ett riktigt teknikfreak med, va sugen på e36 325 innan, va o kollade på en, den va väll fin, men helt basic, inte ens elhissar eller fjärrlås, dagen efter åkte jag o kollade på 540n, det ska klick, föll för den direkt, kändes som en helrätt bil för mig... Är nyfiken på latentvärmaren där, så om nån vet vore en förklaring uppskattat! |
|
|
Gorth, jonny skrev "det är ingen bensinvärmare utan latentvärmare/parkeringsvärmare", han har ägt bilen innan så det borde stämma som han säger... Lite synd att det inte är webastovärmare, det hade varit gött... Men vore kul att få reda på hur denna värmaren fungerar... Restvärmen verkar ju kanon, perfekt att den kan hålla svalt med! det visste jag inte... |
|
|
Naturligtvis bör han veta bäst. Kopplade inte vem det var, som skrev om det. Det, som ändå gör mig tveksam är att den har möjlighet att koppla in värme vid ett klockslag. Restvärmen fungerar inte så. Inte på min E39 -01 i ala fall. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Vad jag har läst mig till verkar det inte vara nån timer för latentvärmaren, som jag förstått lagrar den värmen i två dygn... När man startar kommer det varmluft på 30 sekunder, värmen tas från thermosen så att säga, sen lagom till värmen i thermosen tagit slut så har motorn blivit varm, eller? Men varför fanns det då en meny för nått med värme? Va dessutom två timers.... |
|
|
Hej, om du är osäker på exakt vad som ursprungligen fanns i bilen då den lämnade fabriken eller vill ha det bekräftat så sitter det alltid (om ingen klåfingrig person tagit bort den) en ihopvikt A4 sida inklämd på undersidan av främmre passagerarstolen i E39orna. Här kan du sedan se de olika 3 siffriga SA koderna och sedan söka reda på eller fråga vad dessa betyder. /Andy |
|
|
Kom och tänka på en grej: Sitter 4,0an i 96:orna, eller sitter 4,4:an i alla 540 E39? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.