AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.035

Missljud (klonk/duns) vid växling E46

Da
38
Danne83
318i -99
Har läst de flesta trådar som behandlar just denna bit men är fortfarande inte säker på vad som är felet då många skriver olika saker. Bilen är en 318 e46 -99.

Hur som helst så blir det en dov duns vid varje växling då jag gör en snabb växling. Om jag växlar långsamt så hör jag ingen duns. Tycker dunsen låter mera vid växlingarna på de lägre växlarna men kan också bero på att vägljudet är lägre just då. Om jag inte minns fel så kommer ljudet enbart vid växlingarna och jag hör alltså ingen duns om jag bara trycker ner kopplingen. Svårt att avgöra vart ljudet kommer ifrån men tycker nog det kommer bakifrån.

En liten sidnot som kan ha viss betydelse. Bilen har luktat lite brända lameller i slutet även vid ganska lugn körning. Kan det ha nåt samband med det beskrivna felet ovan?

Tack på förhand!
Bakväxeln är sliten.
Da
38
Danne83
318i -99
Finns det lameller i en bakväxel? När jag tänker efter så luktar det brända lameller vid vänstra bakhjulet emellanåt. Vad får man räkna med för prisbild för att byta bakväxeln på en firma?
Har du kollat oljan?
Da
38
Danne83
318i -99
Nej. Är det lätt att kontrollera den eller måste man hissa upp bilen?
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Borde väl ändå vara någon bussning. Någon av de 4 stora i bakvagnen eller i bärarmarna. Har samma irriterande ljud och ryck i min. Har nyligen bytt dem i bärarmarna men ingen av dem var isönder så vi får se till våren om det har hjälpt :)

al
2
alchamy
Bmw e46 328ci 1999
På min bil har jag bytt bussningarna i bakvagnen, främre på båda sidor, ljudet försvann en stund men kom tillbaka igen, sista som hände var att hela bakaxeln hade slitit sig loss från chassit, inte så jävla kul, iaf ett fabrikationsfel och gick på garanti från bmw. hoppas du inte har samma problem, men ska visst vara vanligt på tidiga e46:or
ji
729
jigga
428i coupé -2014
alchamy:
Har också hört om problemet och såg ett filmklipp på det på nätet någonstans.
Kröp ju naturligtvis under min och letade men kunde inte hitta någon spricka på min.

Da
38
Danne83
318i -99
Nu ska jag vara så vänlig att tala om exakt vad felet var :) Hämtade just ut bilen från verkstaden och de hade bytt båda främre länkarmsbustningar bak. Ljudet har försvunnit!
Doft av brända lameller vid vänstra bakhjulet. Kan inte det vara bromsen som ligger på?
Da
38
Danne83
318i -99
Ja det skulle ju kunna vara den som luktar. Det är främst de gånger jag kör släp som det luktar brända lameller och det är iofs inte så konstigt då bilen belastas lite mera än normalt. Hursomhelst så verkar kopplingen vara bra.
Da
38
Danne83
318i -99
Sprang på den här tråden när jag googlade. Precis som för alchamy så kom ljudet tillbaka efter ett tag. Tror han sa på verkstaden att för att bli av med ljudet helt var man tvungen att byta de mesta förslitningsdelar i bakpartiet så den stämde säkert. Har dock inte kvar bilen längre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.