|
|
|
|---|---|
|
Satt här och funderade på servicekostnader mm för att göra oljebyten och inspektion... Om man vill behålla bilen i några år och kör ca 2000 mil om året så lär man drabbas av nästan 2 servicar under denna tid. Ett oljebyte för ca 1500-2000 och sedan en stor service för runt 4000:-. Om man leker med tanken att oljeservicen med Mobil1 hamnar på ca ca 600:- (4 liter kostar 239:- på GeKås i Ullared sakt ett filter ca 100:-) Nästa service skall vara tändstiftsbyte och lite andra småsaker enligt serviceboken. Kostnade kanske då hamnar på runt en 1000:-. När det gäller värdet på stämplarna är det kul att veta om den är värd de ca 4000:-/år man betalar extra för att få dem? Eller om man tar en icke auktoriserad verkstad som ändå har bra kunskap om BMW och kanske tjänar in 2-3000:-/år... Baksidor av myntet är dock att rostskyddsgarantier mm kan bli strul med? och ev andra garantier? Kan vara intressant att höra vad ni andra säger om detta... "Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..." | |
|
Var tidigare spekulant på en BMW 525i-90 som var servad hos icke auktoriserad verkstad. Bilen var till salu hos BMW som inte verkade ha någonting emot var den servas, så länge det utförs av kunnigt folk. Personligen tror jag inte att värdet på din 98:a påverkas vilka som servar den så länge du får någon form av verifikat. I priset för oljebyte hos BMW ingår väl Castrol SLX olja som är betydligt dyrare än Mobil1? Arbetskostnaden för oljeservicen ligger bara på ett par hundringar sist jag kollade. Jag brukar låta BMW göra inspektionerna och oljeservicen gör jag själv. Jag köper olja och filter av BMW. (Prutar på oljepriset till Mekonomens nivå.) Efter att ha haft kamaxelhaveri på min tidigare kärra vill jag inte peta in några som helst piratprylar i motorn. Om ett oljefilter kostar 80 eller 125 spänn har ju egentligen ingen betydelse. LEF |
|
|
Jag ser det så här. Alla nya BMW har ju fri service och stämlas då på BMW. Resterande servicar upp till 15000 mil kan göras hos vilken duktig mekaniker som helst bara boken är stämplad korrekt. Efter 15000 mil så är det ok att inte ha stämplar i boken OM det finns något annat som verrifierar att service är utförd. Kvitton på material + att man själv skriver datum och miltal i boken. Jag är mycket noga med att spara alla kvitton som rör reperation, service och tillbehör i en pärm som följer med bilen vid försäljning. Detta har alltid varit mycket uppskattat av dom som köpt bil efter mig. Titta gärna in på min sida. Länk Mvh. Micke Olsson |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Håller fullständigt med Micke, att det är BMWs stämplar borgar ju inte för ett bra jobb kan vi ju konstatera i detta forum bla. För mig är det viktigare att veta hur tidigare ägare har skött bilen,samt få en uppfattning om honom, och är det en snackare och slarver så blir det inget bilköp.Kan tillägas att Min 528 var den andra bil jag köpt av en bilhandlare och den första hos en auktoriserad märkeshandlare av alla de 30-35 bilar som passerat under åren. MVH Hasso |
|
Tack för svaren... Lite var det det jag hoppades på att få höra då en BMW verkstad inte alltid bäst... :) Måste också påpeka att jag sedan jag köpte bilen har fått en hel del värdefulla tips av alla er som skriver här på forumet... speciellt verkar det som om Hasso har bosatt sig inne i webservern... ;) "Med Steptronic'en i sportläge kan även en 90-åring vinna över en manuell..." |
|
| Förtydligande! hasso har i själva verket reläat alla inkommande inlägg via sin dator och är människan som gav den nya varianten av datavirus, den sk forumugglan ett ansikte:))) | |
|
Skulle det vara jag så skulle jag ha bytt olja + filter själv... Dock viktigt att skriva upp i serviceboken vilket datum och miltal.. Den andra servicen är nog bra att göra på BMW om det är Inspection1 eller 2 som du menar... En fin servicebok säger ganska mycket om hur ägaren skött bilen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.