AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
692

Vilken del ska bytas för att slippa klonk från tanken?

Detta gäller en E38 från -95.

Det finns många inlägg om vilken del som ska bytas för att slippa vakum i bensintanken (och påföljande läckage), men uppgifterna går i sär:

- Ventilationsslang i bakre hjulhus
- Ventil i motorrummet vid oljefiltret
- Ventil i tanken under luckan till bensinpumpen

Har för mig att jag sett i ETK att tankventilationen har ändrats på senare E38or men kan inte hitta det nu. Det skulle annars kunna vara förklaringen till olika uppgifter om hur problemet ska fixas.

Någon som vet vilken del som är boven i dramat?
Jag böt kolkanistern i höger bak hjulhus, bakom innerskärmen.
Då slutade mitt "dunk / plopp" iaf. När jag upptäckte problemet, började med att ta bort gummiringen / packning på tanklocket för att inte ha sönder tanken. Den spricker tydligen lätt efter en stunds "ploppande".

Länk

nr: 10 i bilden.

mvh,

Pocke
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Pocke - vad kostade delarna? Gjorde du det själv?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Jag har bytt kolkanistern (nr. 10 på bilden), men ihopsugningen är kvar. Kör än så länge med packningen borta och locket knappt fastdraget. Kolkanistern satt dock i mitt vänstra bakre hjulhus så vitt jag vet.
Johan har helt rätt. Det var jag som fick en mindre hjärnblödning bara.
Kolkanistern sitter mycket riktigt i VÄNSTER hjulhus. INTE i höger som jag skrev. (BMW E38 -99)
Jo, jag glorde jobbet till hälften själv. Jag lånade / anlitade min meck som brukar serva mina BMW bilar. Han har en komplett verkstad med lyft, som underlättar jobbet. Men inget måste i detta fall.
Jag har en 750, så i detta fall gjorde ett byta av kolkanistern susen. Mitt ploppande slutade efter detta enkla jobb. Sedan vet jag inte med 740:in.
Det kan ju vara ett annat slags fel i "själva avluftnings systemet" som gör att detta inte avhjälper problemet. Utan att det är vetilerna i under huven brevid
motorn som är skurken. Man kan tydligen höra om dom slår / jobbar eller inte. jag tor att jag läst någonting om detta här på forumet.
Andra här vet nog mer.

Mvh,

Pocke
Visst ja! Jag har för mig att jag betalade ca. 500:- för kolkanistern.

mvh,

Pocke
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Stort tack för informationen. Misstänker att jag har samma problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.