AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.243

Bakrutetorkare död e39 Touring

er
79
eric.and
525iA Touring -02
Hej på er!

Jag har en bakrutetorkare som är helt död. Jag har läst tidigare inlägg och har fått massa tips om att smörja upp torkaren + axeln. Men när jag har öppnat bagagerutan och sätter på torkaren bak så går inte den där lilla plattan som sitter i luckan.
Borde den inte göra det?

//Eric\\ Ny BMW-ägare
Ho
17
Horn 2
528iA -98 Touring
Min gjorde inte det. Jag smorde upp min axel i glasluckan och stängde. Drog lite försiktigt i vindrutetorkaren sedan gick den igång. Ska även säga det att det tog ett par dagars smörjning innan jag fick den att gå lätt i glasluckan.
Ho
17
Horn 2
528iA -98 Touring
Kan nog vara så att motorn behöver lite hjälp i början när den stått stilla länge./Jörgen
er
79
eric.and
525iA Touring -02
Nu har jag tittat på baktorkaren och motorn går, den e de inge fel på däremot så är själva torkararmen helt stum.. smörjde lite med 5-56 och ska ta en omgång i kväll igen.
man kunde ta bort locket vid torkararmen men fick inte loss den.. ville inte bryta allt för hårt...

//Eric\\ Ny BMW-ägare
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Klokt av dig att inte bryta hårt. Jag var inte lika klok, utan bröt önder plasten längst ner på armen. Tur det finns yttre backspeglar.

Göran

FWD - Nej tack!
Ho
17
Horn 2
528iA -98 Touring
Ja det tar ett tag att smörja upp den. 5-56 är inte det bästa jag hade någon mer penetrerande olja. Min va helt stum i början också men efter lite milt våld så släppte det undan för undan.
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Det blir aldrig riktigt bra att smörja på plats,du behöver plocka isär mekanismen och göra rent ordentlig för att sedan fetta in axen med typ metallfripasta eller ännubättre med ett marint fett.
Får du fart på den genom att smörja på plats så kommer den inte gå så lätt som den ska o risken att du bränner motorn är stor
er
79
eric.and
525iA Touring -02
Tack för svaren

Jag ska ner till bilfirman i Norrköping då de ska få fixa det. tänkte bara försöka lite själv och se om det bara var något enkelt för att slippa åka ner dit och gå där en hel dag =( men nu vet jag mer det exakta felet så då kanske det inte tar så lång tid för dem att fixa det.

Men har ett annat bekymmer =(
Ja misstänker att min antennfösrstärkare inte fungerar som den ska. Eller rättare sagt inte fungerar alls. När jag är inne i stan så fungerar radiostationerna utmärkt men sen när jag kör ut mot landsbyggden så börjar radion å brusa och tillslut så går det inte att lyssna alls.

Vad tror ni? kan det vara antennförstärkaren som är boven i dramat?

//Eric\\ Ny BMW-ägare
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.