AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.042

vad drar eran M3 E46 i motorväg ? (Bensin)

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Tänkte kolla med er hur mycket eran M3 drar soppa på motorväg i ca 110-120 jämn gas ??? jag tycker min bil drycker sjuk litte inte för att det är dåligt men tänkte om det kanske är nåt fel i den ? nollade den idag i ca 110 och hamnade på runt 0,7 efter ca 6ml så snittade den 8,4 ??
Ri
957
RiBBaN_
V60 T6 R-design -22

Ligger på ca 0,8-0,9 långkörning (lugnt tempo med jämn gas, 100-110).
Stadskörning strax över litern..

To
16
Tommy72
E92 320xd '10
Kjørecomputeren min sier 0,8-0,85, men det stemmer ikke.
Når jeg måler mellom to fulle tanker bensin, får jeg rundt 0,95.

MVH

Tommy
Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Tycker precis som Maxad att M3:an drar sjukt lite.
Sen jag köpte min förra sommaren ligger snittet på 1,22l/milen.
Då kör jag mestadels i stan och har haft några 2 turer Malmö-Göteborg.

Då jag aldrig kan hålla 110, tror min högerfot är för tung, så vet jag inte riktig vad den drar i 110, kan kolla detta på fredag då jag ska iväg en runda på motorväg.

Med tanke på att man har 340+ hästar är det grymt låg soppeförbrukning.
Min 528iAM -00 slukade mer soppa än så i stan i alla fall.// Cosmo
Zx
632
ZxD
E46 M3 -03
Ligger på samma, har tom 0.1 lägre nu än innan kompressorn.

/Robban
Är det andra spridare med kompressorn? Färddatorn kan börja spöka och visa för lite om man byter spridarna.

Flåklypa
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
okej tack för svaren, nu vet jag att det inte är nåt fel iallafall =) fast av nån anledning så räcker inte tanken till mer än 450km per tank heller :))
Flåklypa: Inte alls konstigt om den drar mindre med kompressor. Sist jag körde Magnus M3 (AA`s kompressor kit) till Stockholm så drog den 0,3l/milen mindre än vad jag brukade göra med min original.

Mvh,
Jacob
ZxD
Som flåklypa säger så fungerar inte färddatorn efter kompressorinstalationen. Jag har själv haft tre bilar med ess-kompressor och har en M3 nu med kompressor och den drar ca 0,1l/mil mer med kompressorn. Vid lugn körning drog den ca 0,8l/mil orginal och nu med kompressor drar den ca 0,9l/mil. Inte farligt för en bil med nästan 500hk.

Första gången jag åkte hem från ESS i norge med min dåvarande 330 så trodde jag att jag skulle ha känat in kompressorn på ett par år i bara soppaförbrukning då färddatorn visade finfin förbrukning. Men efter att ha gjort en verklighetskoll så varade inte den drömmen längre ;-)
Jag hade samma problem på min S60 T5 med bl.a större spridare. Den visade 0.63 mellan Gävle och Uppsala i vanligt motorvägstempo....knappast troligt.

Kompressorn kräver ju effekt för att drivas och den effekten kommer från vevaxeln så det är högst troligt att en kompressorkonverterad bil drar mer bränsle än en sugmotor, precis som ryk är inne på.

Flåklypa
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Man måste ju alltid räkna med att färddatorn har en viss felvisning, även på en omodifierad bil. Risken för felvisning ökar rimligen på en modifierad bil. Dessutom verkar felvisiningen variera i storlek beroende på körsätt.
Men är det ingen som räknar ut bensinförbrukningen det gamla hederliga sättet vid tankning? Då borde man ju få mer exakt eller? Så kan man skippa spridarteorierna...

Sen tas effekten från vevaxeln ja, men pumpförlusterna blir mindre också då motorn slipper suga i sig luft.
Jp
97
JpM3
BMW M3 Coupè 2005
ligger på 0,7 landsväg.

Lars Jakobsson
Oj, ni måste verkligen köra försiktigt... ;S

Hade 16.5 senast jag körde den på landsväg..2.8 i stan :P

Men på en runda på 600 mil ner till rivieran via Paris vart snittet 10.0..Körde från Örebro till Golf de juan på 20h.
Men lägre än så har jag aldrig sett den komma.. Då utnyttjar jag gaspedalen ganska ofta...

Gasar därimot aldrig innan den blivit ordentligt varm osv...

Fyrken
Läs mitt inlägg ovan. Det är beräknat på det gamla hederliga sättet och därav kan jag med säkerhet säga att färddatorn inte visar rätt när större spridare monterats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.