AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.093

Han har lurat mig!!! Säljaren alltså!

Sida 1 av 2
Jo
102
Joppe
BMW 325iC 93:a
Jaqg köpte min bil för c,a 3 veckor sedan 325:a, 93:a, killen jag köpte den av sa att han skulle byta Stötdämpare bak till gula koni, visserligen begagnade men dom var fina sa han och lambda-sond innan han sålde den men tillsist så kom vi överens att jag skulle ta bilen som den stod och byta grejerna själv till ett hyffsat schysst pris (skulle givetvis få delarna med eftersom han redan hade införskaffat dom). Jag hämtade bilen varpå killen sa att han redan hade bytt dämparna bak och allt var frid och fröjd men efter ett tag så kom det ett hemskt klonkande ljud bakifrån, det visade sig vara övre stötdämpar bussningarna, när jag skulle byta dem märkte jag att stötdämparna var helt jävla as-slut, fyllde ingen som helst funktion alls, han hade fan inte alls bytt dom eller så hade han det och behållt dom gamla som kanske var bra själv och slängt på skit när han ändå skulle sälja den. Vad skall jag göra, kan man kräva nya dämpare eller är man helt körd??? Nåågon som varit med om något liknande? Bilen har haft en del andra mindre behagliga skavanker, inget stort men ändå inget han sa nåt om. Jag var ju visserligen och kollade på den själv men ändå jävligt fult gjort, känner mig lurad som fan, Killen bor i stan så jag kan ju kanske åka dit?

/
Joppe
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Det är bara å inse, du är lurad...
Men testa och ring till killen eller åk dit och skäll lite på honom kanske kan hjälpa...
Man vet ju aldrig du förlorar ju inget på de...

//Cosmos
"Rak 6a åt alla"
E28 Registret #160
Hej

Jag skulle åka till säljaren o fråga vad han håller på med, O kräva nya dämpare som var lovat.

Lycka till
mvh

Har DU en fin E34 att
sälja till mig, Hör av dig.
325Ci
jag hade osså åkt till killen o frågat va han sysslade med.. hade han sen ignorerat mig så hade ja fan gett han på huvet...det kan ja lova!!

ossism
gör 2 hål på en mössa o dra den över huvet på dej o vänta utanför hans port. när han kommer ut så monterar du dom trasiga dämparna i nyllet på han. eller så skiter du i det. jag tar inget ansvar för handlingar som jag inspirerat till.
Jo
744
Jonhny
745 -85
Köper man begagnad bil så är det ju i befintligt skick.
-:BeeMWe:-
JOPPE LÄS!!

Jonhny: Det där fungerar inte. Bilen skall vara i det skick att det man betalar för bilen verkar vara ett troligt pris(ocker, svek och tvång), annars kan man 1, begära att säljaren lagar det 2, byta ut varan(kanske inte troligt i detta fall) 3, lämna tillbaka den. Du kan även begära ersättning om du fått lägga ut pengar som annars du hade kunnat ha kvar om den inte var trasig.

Så du Joppe, har all rätt att få det lagat av honom om du betalade ett normalt pris. Berätta lite om bilen.

Skulle han vägra något av dessa går du till ARN, där får du rätt, visar honom beskedet, säger han fortfarande nej går du till kronofogden och de gör en utmätning av hans tillgångar.

Lycka till!

_S
86
_Squad_
325i Touring -90
Det känns förstås jävligt surt att bli "lurad", men sammtidigt kan du inte kräva något som du inte har skriftligt på att du skulle få med skickat eller bytt.
Ord mot ord brukar bara bli dyrt. Tyvärr...
Tycker att det är ett jävla sätt, jag må vara blåögd som litar på folk, men jag kan också vara beredd att rösta på hål-i-mössan-lösningen
Jo
744
Jonhny
745 -85
Precis, han lär ju inte ha papper på att det ska sitta NYA dämpare på bilen när den levereras. De flesta köpare blir ju tveksamma när ägaren ska byta grejer till "bättre begagnade" grejer och fixa o dona.
Att hota honom låter ganska korkat, men om det finns skriftliga överrenskommelser så kan man ju säkert vända sig till någon institution som reglerar ansvar i privat bilhandel.
Su
554
SunKi
325i -92
-:BeeMWe:-: Det där med ARN funkar inte riktigt så... allmänna reklamations-nämnden... är det t.ex ett företag det gäller, så behöver dom inte enligt lag lyda ARN´s beslut, ARN ger bara rekomendationer... företaget väljer själv hur dom gör. Men dom hamnar också på ARN´s "svarta lista"
Så att gå till fogden och tro något, nej det funkar inte.
-:BeeMWe:-
ja man lär juh behöva gå till tingsrätten innan för att få arns besked godkänt av domstol.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du papper på vad han skulle byta på bilen? I såfall kan du alltid hota honom med en civilrättslig process i domstol - du stämmer honom helt enkelt för avtalsbrott! Kanske långsökt men du kan göra detta och bara hotet kanske hjälper.

Lycka till!
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Att ni orkar kämpa för 1500kr bråka om stötdämparna
va glad att motorn inte paja på vägen hem hänt mig 2 gångr när jag köpt bil o när jag ringer säljaren så lägger han på...
Om du nu har lagt ca 75000:- på att köpa bilen så har du nog råd att köpa nya dämpare..
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
JOPPE:
Kan du berätta hur mycket du gav för bilen?
Det kanske är en "Man får vad man betalar för" bil.
Mvh
Marin
Joppe: var det en privatperson som du köpte den av så är det tyvärr bara att beklaga. Hoppas att du inte gav alltför mycket för bilen. Du är inte ensam på denna front, om det skulle vara nån tröst...
Mvh Bobby
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
I bifogad länk finns ett köpeavtal för privatpersoner vid bilköp (på DN's hemsida). Där finns det fält för ifyllnad av vad säljare åtar sig att göra innan köp. Jag har använt detta formulär senaste åren vid bilaffärer.

Länk

bl
143
bloom
325i E36
Tråkigt det där, men har du godtagit att han bytt prylar så är det inte så mycket att göra åt saken, Däremot är han tvungen enligt svensklag att informera om alla kända fel på bilen, annars kan köpet gå tillbaka.

I detta fallet(knapphändig info) verkar det dock som om han påpekat att dämparna ej var bra och skulle byta dock till ett par andra begagnade vilka han natruligtvis ej kan garantera någon livslängd på.

Tyvärr kan det vara så att du har gått på en klassiker som tex klockförsäljarna på semesterorterna: -"Titta den fungerar hur bra som helst och inga repor när jag drar den i asfalten, men du skall få en ny av mig" och vips så har man något som är sämre än visningsobjektet.

Alt. 2 är att killen faktiskt inte hade koll på dämparnas skick, det du kan göra är att åka och snacka med killen, kanske har han dom andra dämparna kvar?
ca
55
carl_ek
325 coupe 92
Mössa över huvudet o banka skallen av folk är bara dåliga s.k. "skämt". Säljaren kanske hade bråttom och inte kollade dämparnas eller bussningarnas kondition så noga.Är inte detta lite av charmen med att köpa en begagnade bil. Man hoppas på ett fynd men vet aldrig om så är fallet. Tråkigt givetvis om man blir lurad upp på ståplatsläktaren fullständigt men man bör som köpare ha ansvaret att kolla upp bilen så gott man kan. Men i detta fall är kostnaden för ett ett par stötdämpare bara en fis i universum och inte värt att gå i en hårdare konflikt för.

Jo
102
Joppe
BMW 325iC 93:a
Taack för alla svar, skall försöka få tag i han, åka dit är nog bäst för han svarar inte när jag ringer.
Biilen är en 325 93:a på 14000 mil i fint skick ingen "du får vad du betalar för" bil.
Nyya stöttor bak av bra kvalitet kostar kanske ingen förmögenhet men det är ju lite av en principsak och vad är det mer för fel på bilen kan man ju undra!

/
Joppe
Len
Skojaren har ju för bövelen sålt/levererat en trafikfarlig bil till dig, så att du kunde fått enkelstuds ut i skogen.
Hota honom med anmälan om allmänfarlig vårdslöshet, ifall du kan bevisa att bilen/stötdämparna var kass när du tog emot bilen!

När det rullar så rullar det!

len
Synd att du inte gjorde nån bildiagnos eller M-test...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.