|
|
|
|---|---|
|
Hejsan!! Vad betyder detta?? Verkauf nur an Händler oder Export Kan man köpa eller ska man vara vaksam?? MVH Johan | |
| Bara för försäljning till handlare eller export. | |
|
Objekt som annonseras på detta sätt är ofta för gamla eller har rullat för långt för att säljaren ska vilja lämna någon garanti. Eftersom säljaren måste lämna garanti om köparen är en privatperson väljer man helt enkelt att inte sälja till privatpersoner. En vanlig myt kring dessa objekt är att de alltid är totala lik som inte ens håller runt hörnet, men så behöver inte vara fallet (även om det naturligtvis händer). Personligen hade jag inte köpt ett sånt här objekt om det inte är en oerhört fördelaktig prislapp. Priserna brukar nämligen inte skilja SÅ himla mycket och då är det oftast bättre att lägga på 10% på priset och köpa hos en auktoriserad handlare istället. |
|
Transocean |
Sen å andra sidan så är det ingen vits å handla samma bil för en högre summa hos en bmw-handlare, då du ändå inte har någon "garanti"!!!! Ja, du har det på pappret (1 år) men då måste du ta din nyimporterade bmw tillbaka till handlaren på något sätt! Säg att du köper en äldre bmw från tyskland så som jag gjorde, efter hemkomsten klickar det som fan i motorrummet när den felmonterade immobilisern tjuvdrar ström. Flat batteri efter två dagar. GARANTI??????? Jovisst på pappret, dock inget europlus. Så får du inget europlus kan du lika gärna glömma auktoriserade handlare och köpa från mindre handlare istället! |
| Med "auktoriserad handlare" menade jag inte specifikt BMW-handlare utan att det oftast är en tryggare affär att köpa hos exempelvis en Toyota-handlare än hos en vimpelhandlare med kontoret i bakfickan. | |
Transocean |
Ok Anders N, jag fattar...trodde du snackade om bmw-handlare. Dock när du pratar om tyska Toyota-handlare så kom jag nu ihåg min egen importresa. Hade redan varit å tittat på min blivande 530i men det fanns ju minst 50 bilbutiker längs samma gata i lilla Bitburg så jag kollade runt lite grann. Hade haft lite saabar innan bmw-köpet och hos en auktoriserad toyota-handlare stod det två niotusingar, en från 96 med läder, turbo 200 hk automat, all utrustning, den andra var en 95:a aero manuell läder luxemburg brief. Pris 2900 euro styck (året var 2003). Automatarn startade inte, fick starthjälp, varenda varsellys blinkade rött, lådan fungerade inte. Den Luxemburgreggade aeron ville jag inte ens se på, den hade spruckna skivor fram och ciggmärkta stolar. Blah blah blah osv. Det roliga var att dom aldrig trodde att en privatperson kunde va dum nog för att komma och fråga efter sådana vrak, de var helt hundra på att jag var en bilhandlare och sista budet från deras sida löd 2000 euro för BÅDA TVÅ! Jag gick å köpte bmw:n. Kunde jag har köpt den billigare hos en annan handlare eller privat? Svar ja. Säljer dom även mycket skit hos märkeshandlarna i tyskland? Svar ja. Juha |
|
Vad innebär EuroPlus? I praktiken? |
|
|
EuroPlus är ett mycket bra ettårigt skydd för köpare av begagnade bilar som kan erbjudas av auktoriserade BMW-handlare. Jag har själv använt det på de två bilar jag importerat och jag skulle inte våga importera en bil utan denna. Den täcker arbete och delar avseende elektronik/el, motor, växellåda. Ej slitdelar. Vidare sjunker ersättning (avsende delar) med 10%/20000 km efter 100000 km och upp till 200000 km. Det finns även en åldersgräns vid köpet som om jag inte missminner mig uppgår till 8 år. Gången är som följer (minnesbild det var ett år sedan jag gjorde detta): 1. Något går sönder 2. Detta intygas av BMW-verkstad 3. Du eller verkstaden kontaktar Realgarant (företaget som säljer denna försäkring) 4. Reparationen utförs och betalas av dig och informationen faxas till Tyskland 5. Realgarant går igenom arbetet och sätter in pengar på ditt angivna konto. Mvh Mikael |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.