AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.038

Byte av luftbälg till nivåreglering 528 -99

Be
26
Be eM We
BMW 528 Touring -99
Hej

Testar på nytt...någon som vet hur avancerat det är att byta en luftbälg till nivåregleringen på en 528 touring -99, kom gärna med en beskrivning av hur man gör, har konstaterat hål i bälgen och det pyser ur hålet och kompressorn går då och då...har beställt ny bälg à 1600kr inkl moms från BMW och tänkte byta själv.

Hej jag har bytt på min 97a
bälgen jag köpte kostade 650kr hos BMW mek.
Ingen del av bytet var svårt bara att lossa undertil, sen ta loss golvdelen i bagaget som täcker ovansidan av luftbälgen. Till det behöver du en liten skruvmejsel och insex om jag inte minns helt fel. Sen kommer det jobbiga dvs att ta av själva anslutningen till luftfjädern. Man skall enligt min rep handbok dra ihop plast byglarna, alltså mot varandra och dra upp. Detta gick inte så bra för mig, fick spreja diverse "glidmedel" knacka försiktigt med hammare och dra samtidigt som jag pressade ihop plastlåsringen. Det gick till sist sen var det bara att lossa clipsen som höll bälgen på plats upptill. Var försiktig med luftanslutningen skall vara dyr och jobbig att byta, mina slangar vara ganska torra.
Vid återmonteringen av den nya bälgen kan det underlätta lite om man är två. En som för upp bälgen i fjäderskålen och en som monterar clipsen.

Lycka till

-Phil
Be
26
Be eM We
BMW 528 Touring -99
Tack för svaret, skall göra ett försök imorgon.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.