|
|
|
|---|---|
|
Hej. Någon som vet något om denna bil? Länk Vad är för- och nackdelar mellan 3.0/2.8? | |
|
3.0 kom om jag inte missminner mig år -00 och därmed är alla exemplar faceliftade. 3.0 har också en aningen kraftigare och mer vridstark motor. Båda motorerna inbjuder dock till mycket körglädje, 2.8 duger gott och väl. För övrigt skiljer inget mellan modellerna, det kan dock skilja MYCKET utrustningsmässigt från bil till bil. Försäkringspremien skiljer troligtvis inte heller mer än ett par hundringar per år skulle jag tro. Lycka till med letandet. |
|
| Synd att den saknar sportstolarna... | |
|
2.8 tillhör den äldre M52 motorfamiljen, medan 3.0 tillhör till den ersättande motorfamiljen M54. M54 är överlägsen M52 ur alla perspektiv. Starkare, snålare, renare osv. |
|
| Tack för snabba svar! Det verkar bättre att satts på en 3.0 om jag har förståt detta rätt, och prisskillnaden verkar ju inte vara så stor mellan en 2.8 och 3.0??? | |
|
Har ju ingen AC heller... snålt. 3.0 kostar en del mer än 2.8'an... men det är det värt... Med likvärdig utrustning/mil får du nog räkna med 40' mer för en 3.0 mot en 2.8. Men visst... en sån bil som du länkade som inte har nån utrustning och har gått såpass långt behöver man inte betala så många kronor för... är ju ändå en trevlig bil sålänge man inte är utrustningsgalen som vissa andra :) /Magnus |
|
|
Hej Magnus. Vad är det för mer utrustning förutom AC och sportstolar som man helst skulle kunna önska sig på en sådan bil?? Hur är det med bilar som gått så pass långt? Bör man hellre skaffa sig en med mindre mil, ev. köpa en 2.8 med mindre mil? MVH bgl |
|
|
AC och sportstolar är den utrustning jag alltid varit noga med när jag letat Z3'or... Fälgar går ju att köpa till efteråt även om det kostar en slant. Färgen brukar kunna göra en del på priset. Så har du tur så gillar du en färg som man brukar kunna få billigt... :) Vita blinkers tycker jag är snyggt oxo men det går ju att eftermontera för ett par tusenlappar... men när man har köpt allt sånt extraplock som man oftast inte får med på en billigare bil så är man uppe i samma pris som de riktigt fina och dyra exemplaren som oftare har denna utrustning. M-speglar är en detalj som gör grymt mycket... kostar ca 3000 begagnade men är värt varenda öre! 13000 mil eller vad den hade gått... det är ju inte så farligt egentligen eftersom den klarar lika många mil som en vanlig bil. (Det är ju trots allt en vanlig bil) Men uppåt över 10' mil så tycker jag ofta det börjar hända grejer på bilarna... så när det finns möjlighet att köpa bilar som gått neråt 5-6' mil så tycker jag det kan vara värt dom extra pengarna för att få ett problemfritt ägande. En Z3 vill man inte ha krånglande... okej om det är en gammal Camaro eller nåt... dom SKA ju krångla! ;) Lycka till! /Magnus |
|
|
Tack Magnus för ett snabbt svar!! bgl |
|
|
Angående milen, om bilen skötts rätt så är det inga problem. Jag har som krav att det inte ska synas på lacken om bilen gått 1000 mil eller 15000 mil när jag letar bil. Det är skillnad på en bruksbil men jag tycker en zäta ska se ut som om den kom från bandet i fabriken i skicket annars är det trist. Jämför milen om du skulle köpa en valfri 3-serie av samma årsmodell, hade 13k mil varit mycket då? /// Viktor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.