|
|
|
|---|---|
|
BMW M5 E39 har exakt samma mått/utseende som Opel Fronteras 2.4. Skiljer de sig åt på annat sätt? Jag jämför Mann-filterna från Mekonomen. Nu skiljer det inte några större pengar dem emellan (50kr x2) men rent allmänt, är det skillnad på dessa? Försöker tillverkarna ens få oss att tro det? | |
| Haha... Vilken rubrik!! Skillnader om EXAKT likadana, snacka om motsägelsefullt. Men ni förstår nog... =) | |
| Ser nu att Autoexperten tar 144kr för ett Mann-filter till Opel Frontera och 210 kr till M5:an. Nu är vi uppe i 66x2=132kr= 3 stora öl. =) | |
|
Förhoppningsvis så har BMW filtret större kapacitet när det gäller luftgenomflöde...Jag skulle inte pröva bara för att yttermåtten ser identiska ut. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Det är just det som är det intressanta. Är det verkligen ekonomiskt hållbara att göra två olika "papp" för samma mått sas? Luftgenomflödet är alltså 2xOpel Fronteras 2.4 litersmaskin. Borde inte skilja, men jag vill veta fakta av ren nyfikenhet. |
|
| "hållbart" ska det stå! =) | |
|
I grund och botten handlar det om följande: 1: Jag tänker inte vara dumsnål och sätta in ett annat än originalfilter 2: Jag vill inte vara dum nog att betala mer för en likadan vara bara för att jag har råd. |
|
| Hur tror du att du ska få ett korrekt svar på denna fråga? Inte ens med ena handen mot hjärtat och den andra på bibeln skulle någon representant för Mann erkänna att det är exakt samma produkt till varierande priser. ( om det nu är så). Däremot kan man ju föreställa sig att de skiljer eftersom motorerna har så vitt skilda andningsbehov. Fan vet( om ens han)./ Tvivlaren. | |
|
Om man kikar i autokatalogen och jämför dessa två Mann filter så ser man att det skiljer 0,5 cm på bredden mellan dessa två. Det som däremot blir intressant är att om man väljer ett filter av märket Fram istället så används samma filter till både M5:an och Opeln, plus även till Audi (A4, A6), Skoda (Superb), VW (Passat), samt andra Oplar (Omega, Senator). / Micke |
|
| Det skiljer INTE 0.5cm, utan 0.5 mm. Vilka toleranser haha... | |
|
När jag ändå tittade lite på detta så passade jag på att kolla med allas favorit Biltema också. Deras filter är tillverkde utav WIX. 69spänn kostar dom där. Men jag kör nog Manns filter för säkerhets skull, trots att WIX verkar vara ett relativt "stort" märke =) |
|
|
Ja du har helt rätt...hade visst lite bråttom där. / Micke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
WIX tillverkar Landrovers originalfilter och dom ser ut så här i en Range Rover Länk trots fullservad bil, en kostnad på ca 200 papp i motorbyte när vanosens på ena toppen satt igen sig av filterpapp så den slog (lik en mutterknack) lös centrumbulten på kamaxlens vanosdrev vilket gjorde att kamaxlen stannade på ena toppen. Trots BMWs 4,4 så hade aldrig Landrover hört talas om att BMWs filterleverantör hade fått förstärka filtren så att detta inte ska hända. ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.