AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.115

Helljusassistent - ett måste?

ja
83
jala
335i (E93) -07
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av helljusassistenten, positiva eller negativa? Får Ni några "blink" från mötande p.g.a. sen frånslagning av helljuset? Hur är funktionen när Ert eget helljus reflekterasa mot skyltar etc . eller stark gatubelysning?
Det brukar sällan funka 100%-igt. Sensorn brukar vara så konstruerad att man måste lysa med relativt hög intensitet rakt in i denna, dvs ljus snett uppifrån skall inte påverka.
Jänkarna har haft varianter på detta under många år men jag har faktiskt aldrig hört någon säga att det funkar fullt ut, det finns säkert situationer där det slår om för tidigt eller för sent.

FP
ja
83
jala
335i (E93) -07
Jag har fått information från en kollega att helljusassistent fanns redan på gamla 50-tals bilar, dock med urusel funktion. Han menade dock att en moderna helljusassistent har en helt annan teknik och därmed en betydligt bättre funktion. Jag är något skeptisk till heljusassistenten och är rädd för att få än mer blink från mötande trafik, utöver det som xenon-belysning skapar. Jag vore tacksam om någon som har heljusassistent kunde hinta om funktion och fördelar resp. nackdelar eftersom min nybilsbeställning måste låsas inom kort.
Håller med helt. Har kört med xenon i många år nu och aldrig fått några blink, har nog med rätt inställda halvljus att göra. Samma sak med dimljus, rätt inställda, inga problem.

FP
Jag har kört en del med helljusassistenten och tycker inte den funkar klockrent direkt. På väldigt mörka landsvägar så reflekteras det egna ljuset för mycket mot gatskyltar och den bländar av. Och ibland är den lite sen med att blända av mot andra bilar. Dock är det ju rätt trevligt när det funkar som det ska, vilket ändå får anses som ganska ofta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.