|
|
|
|---|---|
| Sänks HC-värderna om man tankar E-85 eller häller i k-sprit i tanken eller är det bara COn som påverkas? Vad är mest effektivt och minst skadligt för motorn? | |
| På min vinterbil (VW -91) så visade sig "katten" var helt tom, mina värden med ca 17% ksprit påverkade inte avgasvärden nämnvärt/alls mer än att HC steg något. Gissar att lambdasonden kompenserar för spritens verkan...Har du högt HC så börja med service (stift/filter/olja), har du inte justerat ventilspelet för max 2000 mil sedan så bör du göra detta snarast. | |
|
K-sprit är Etanol. Kör Endast E85 i min Audi 80 sedan flera år tillbaka, funkar utmärkt, segare start dock men sedan funkar den helt OK. Billigast är att hälla i E85. Så slipper du kasta bort en plastburk också, plus för miljön på flera håll. Mvh PG |
|
| Ok, men sänker det HC-värdet? | |
| Min lilla erfarenhet av etanol/k-sprit är att det INTE sänker vare sig HC eller CO (iaf på katalysatorbilar) | |
|
Det sänker CO men inte HC. I alla fall på en motor som i annat fall är OK. Jag har praktiskt taget noll på alla co värden vid mina besök på bilprovningen med Etanol i tanken. /Peter |
|
| håller med pgr69 där..har också gjort så på mina gamla åk... | |
| Jaja, tack för svaren. Det var nog det som jag misssänkte.. | |
|
Fick väldigt höga värden på e36:an efter motorbyte. Vi gjorde ett test med hjälp av Gbg:s bilservice, som har liknande mätare som SBP. Först körde vi på 1/3 E85 och 2/3 bensin, värderna blev bättre, men inte bra. Nästa försök blev det 2/3 E85 och 1/3 bensin, nu blev värderna under gränsen för att klara besiktningen. Det var både HC-värde, lambdavärde och CO. BMW CS #5206 |
|
Transocean |
Snygg var den i alla fall, definitivt snyggare än 645. Juha |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.