|
|
|
|---|---|
|
Hjälpte en polare igår att serva en 523 -97 som gått ca 18000 mil. Fullstämplad bok. Senaste oljeservicen utförd på BMW auktoriserad verkstad för ca 1500 mil sedan. Skruvade bort oljefiltret. Ojojojoj! Som det såg ut. Definitivt inte bytt på senaste oljeservicen. Knappast heller oljeservicen innan. Värsta jag sett. Sen är det ju tråkigt att om man inte öppnar oljefilter-locket så blir det kvar en halvliter spillolja som sen blandas med den nya.. Skruvade loss oljepluggen. Självklart fanns ingen kopparbricka. Stöön. Sen skulle vi byta tändstiften. De satt hårt och var konstant tröga att gänga upp. Hmm, har de suttit här länge? När vi väl fick upp dem så var allihopa kolsvarta och hårt slitna. Så de hade troligen inte bytts de senaste 10 000 milen iaf. Kanske aldrig? Det var NGK BKR6EK som alltså ska bytas efter 3-4000 mil. Kompisen blev inte glad med tanke på alla inspektions-pengarna han lagt ut.. Nu säger inte jag att det är så här överlag på BMW-verkstäder. Det kan mycket väl vara så att just denna verkstan har kvalitetsproblem. I vilket fall kanske det kan vara värt att kontrollera att man får det man betalat för. Tråkigt! Svekke | |
|
Vilken verkstad? |
|
|
Ja. Vilken verkstad handlar det om? MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Man ska inte lämna bil till bmw verkstad bättre att lämna in till en mindre verkstad blir oftas bättre och nogranare gjort |
|
|
Det är inte verkstan som finns där jag bor iaf. Vet inte om jag vill bidra till att "hänga ut" någon just nu. Det kan ju vara en incident bara, eller kanske hade de en praktikant från skolan.. Vem vet? Det är upp till var och en att vara observant och inse att man kanske inte alltid får den goda omvårdnad som man hoppas på och betalar för. Svekke |
|
|
Nja... Vet inte riktigt om jag håller med dig där åströmarn. Se i varje fall till at verkstaden har erfarenhet av BMW och att du får bra kontakt med meken. Det finns väldigt mycket specialverktyg till BMW som alla inte heller har. MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
Det var ju bra att du fick hjälpa till att serva kompisens bil. Ett par nyfikna frågor. Har han ägt bilen hela tiden sedan ny? Hur länge har den vart i hans ägo? Vart och när köpte han den? Om inte, kolla med stämpeln så att verkstaden verkligen utfört servicen mot en faktura eller ett kvitto. Hur körs bilen? Om bilen går mycket kortsträckor eller/ och i stadstrafik slits allt gigantiskt mycket mer än på långfärd. Det verkar ju som du har god erfarenhet att bedömma det du skriver så jag antar att du skruvat en hel del själv, rätt? Det finns många verkstäder. Att utgå ifrån att alla fuskar tycker jag är fel. Däremot har du en poäng i att servar man sin bil själv har man bättre koll på vad som blir gjort och inte om man bryr sig om att man vill ha det på ett speciellt sätt och hur det ska göras. Jag anlitar en fackman för jag inte tar mig tiden att sätta mig in i varje sak utan är mer intresserad att det skall fungera. Det finns fler bra bilmekar än dåliga och fler dåliga BMW än bra det vet jag med säkerhet av att ha följt diskussionerna här inne i många år:) Mvh Asken |
|
|
Asken: Om du har en bra kontakt och är nöjd så tycker jag att du ska fortsätta att serva där. Läs vad jag skriver. :) Jag sa inte att alla verkstäder fuskar, men tyvärr händer det ibland. Hur ofta vet nog ingen så jag tycker man ska vara uppmärksam. Det är sunt bondförnuft. Visst kan jag svara på några av dina frågor, men inte alla eftersom det då avslöjar vilken verkstad det handlar om. Han har ägt bilen i ca tre år. Skulle gissa att hälften av milen är i stan och andra på landsväg. Kvitton o sånt har jag inte här. Jag har mekat bilar sedan tonåren. Servar alltid själv och utför de flesta reparationer så länge det inte blir allt för slitsamt. Vi servade min egen bil samtidigt och kunde jämföra oljefilter. Jag har servat i regelbundna intervaller och har nog aldrig sett ett sådant eländigt filter som på hans bil. Att kopparbrickan glömt resulterade oljedropp. Även stiften såg för hemska ut. Inser nu att det hade varit av intresse här om vi hade haft digitalkameran med oss ;) Svekke |
|
|
Inkompetens på märkesverkstäder är dagens melodi. Skål för "Börjes Verkstad" Importera mera! Mvh: Zoltan |
|
|
Svekke: Givetvis respekteras det att du p g a din integritet och mån om att inte svärta ned verkstaden inte vill/kan svara på vissa av frågorna i sammanhanget. Sunt bondförnuft är som en bild, går inte ens att beskriva med 1000 ord eller hur:) Tack för att du tog dig tiden att klargöra det ovan. Mvh Asken |
|
|
Hm, inget bra alls ju ! Svårt att hitta ett ställe som man kan lita på helt, som dessutom ska vara auktoriserade och ha human prissättning. Ett sånt finns nog inte, inte om det ska vara humana priser i alla fall. Gör det mesta på min bil också, blir både billigast och bäst så enligt min mening. Är det nått jag inte rår på så lämnar jag in det till en bekant. Ville bara belysa att det finns BMW auktoriserade verkstäder som har väldigt pedantiska och duktiga mekar. Har fått det bekräftat av min bättre hälf. Men har också märkt lite av inkompetensen på vissa märkesverkstäder.. Vart en dyr läxa för min del. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.