AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.468

Vilken årsmodell av e-39?

go
65
goosen
523 -97
750 -88
Hej!

Letar just nu efter en 523/528 i prisklassen 60-70k...frågan är: skulle du satsa på en -98-99 som har gått lite mer(25000mil)eller en -96 som gått 20000 mil?

Hoppas ni förstår hur jag menar..
Mvh/Goosen

co
269
corex
523iA -96
320i Turbo -90
Jag hade valt en bil som gått mindre mil.. men å andra sidan kan man inte stirra sig blint på milen för de kan vara skruvade hur mycke som helst.. gå på helhetsintrycket iställte.. 96:an är ju första bilen oxå i den modellen så...
Själv har jag 96 och det funkar faktiskt ganska bra..
Goosen, eftersom jag själv har haft en 523:a av både -98 och -99 års modell så anser jag att 99:an är att föredra. Varför ? Jo jag tror att from -99 års modell så infördes dubbel Vanos. Bästa vridet uppnås ca 500 varv tidigare på 99:an än 98:an. Sen vill jag minnas att jag läste om att det fram till -98 års modell, så drog en robot åt toppen för hårt med följd av att den kunde spricka. Toppen assså. Även xenon införedes som standard på 99:an.

Lycka till !
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Å andra sidan så dras -99-00 med absmodulhaverier.
En 528-98 är en rätt stabil årsmodell.
523 an med dubbelvanos är betydligt trevligare än den utan, utan saknar den det trevligare vridmomentet som 528an har.
En 523 är billigare att försäkra an 528an så det kan var fördel med en 523-99 än en 528-98 pga av detta.

///MVH Hasso
Länk
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Erfarenhet från e39 lång mil är bilen pappa har nu och haft dem senaste 2 åren 523 steptronic 99 han har kört från 14000 mil till 23 tusen mil än så länge och han är imponerad av hållbarheten och felfri heten fram till nu iaf.
nybytt är handbroms backar ,bakskivor innan des styrkort till automaten verkar vara ganska vanligt, och en stötdämpare fram detta på 9000 mil!!
Självklart vanlig service ochså men utöver det vanliga så är ju det kanon.

Jag påpekar varje gång jag åker med han att vattenpumpen ryker nog snart så m.m så byte av bil kommer i vår men även jag börjar fatta att bilar inte säckar ihop vid 20k mil.
Satsa på nyare och längre mil än äldre och kortare tycker jag chansen att få en ärligare bil är större ochså för den delen...

Mpower
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
har själv en -98,som har gått stort sätt klockrent med allt.o hur fin som helst i karossen,för att vara så gammal bil.ingen rort i fågelbadet,motorhuv,eller baklucka.o kom ihåg att jag inte säger alla 99-00 över en kant.att många som man känner har detta absmodulhaverit som problem,som hasso säger ovan är standard.men sen som vi i min bekantskapskrets 99-00 har lite rost här o var på sinabilar.värkar väldigt märkligt,som dessutom är pedant skötta så det är nästan till överdrift.men ändock så rostar dom.vart jag vill komma med denna diskution är om dom mixtra med plåten eller lacken,man kan ju börja undra som vi kom överens om?är det någon som har svar på detta,som vet?2 utav mina grannar,har bytt ner sig till 97-98.som är i mycket gott skick,som menar hellre lite äldre en nyare rosthög.kan volvo mixtra med ekonomi plåt så kan vell bmw också göra det eller?...
Phille B
Jag provkörde en del 523 och 528T innan jag köpte min...och jag skulle definitivt ta en 99 och framåt på grund av nya mototrn m52tu...tyvkte att det var en väsentlig skillnad...man kanske fick för sig dock=)

..Äntligen Bmw igen!!..
ABS-modul lär vara åtgärdad vid det här laget, men kolla innan köp. Bästa årsmodellen av e39 är 99-00 enligt mig. Väldigt mycket för pengarna, väldigt bra driftsäkerhet. Med M-paket så blir den roligare och mycket snyggare...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
PowerMac: Vad får dig att påstå att ABS modulen är åtgärdad på-99-00 bilar ?? Förutom dom åtskilliga ägare som fått ta en dyr reparation och byta ut den. BMW har inte lyft ett finger för att hjälpa dessa ägare, pga bilarna är för gamla. ABS modulen har uppgraderats flertalet ggr fram till 2002, men det lär inte hjälpa dom som fortfarande inte bytt ut sin modul.

///MVH Hasso
Länk
Vantage
Välj den bil som verkar bäst när det gäller rost,glapp i leder etc.
Mil säger inget om bilen egentligen utan skötseln är väl mer värd.??
Har bara haft en E39:a som rullat över 20' och det var min förra Tds som mäktade med 32' mil med massa problem mm.
Stötdämpare,vattenpump,bromsskivor,spindel-leder,hjullager,bussningar är väl det som händer from 20 000 mil och uppåt.
Visst är väl senare modeller dyrare men varför inte lägga ut ex 30' till på en 01:a som rullat runt 10' istället ??
Du får så att säga vad du betalar för.
Repkostnader sticker som regel okontrollerat när milen satt sina spår.
Naturligtvis finn det undantag och det är detta jag menar med skick etc.
Lycka Till...

Vantage
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.