AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.242

Bärarm/länkarm/spindelled (E46)

Har lite frågor som kommer ifrån att jag har ett klonkande ljud från framvagnen på min 330xi -01. Ljudet uppstår när man kör över någon ojämnhet, men även ibland när man till synes inte kör över något särskilt.

Bad Förenade Bil här i Malmö, i samband med en annan reparation, att kolla upp var oljudet kommer ifrån och fick svaret: "Behov byte bärarmar, bussningar och kulled nedre vänster sida fram. Delar 6400:- + arbete".

Jag sa till dem att inte göra något åt det vid det tillfället då jag ville kolla upp lite saker själv, vad det handlade om. När jag nu haft bilen på besiktning fick jag en 2:a på "spindelled vänster, glapp". Verkade rimligt och efter eget sökande och information från Förenade Bil så måste man byta hela länkarmen, vilket kostade mig totalt 8000 kr efter lite rabatt. Klonkandet försvann inte.

Frågorna är nu:

Är länkarm samma sak som bärarm?

Exakt vad är spindelleden? Är den integrerad i länkarmen?

Är de delar som jag fick uppgift om vid första diagnosen att de behövdes bytas ut nu utbytta i och med länkarm/spindelleds-bytet? (Står på kvittot att länkarmar, gummilager och kulleder är bytta)

Kan oljudet komma ifrån något annat? Läste något om att ett stag till krängningshämmaren också kan leda till ett sånt oljud.
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
Byt krängningshämmarstaget oxå. Det kan ge den typen av ljud du beskriver och är i sammanhanget ingen stor kostnad. Materialet är bara några hundralappar och man byter det lätt själv.

Anders

De står i gör det själv tippsen här hur man byter krängningshämmarstagen. De är inte svårt alls.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Glappande spindelleder är ett typfel på E46:or tillverkade före våren -03.
Spindellederna, som är gjorda i ett stycke med länkarmen (som också kallas bärarm), tål inte svenskt vägsalt. Skyddet runt leden är gjort i ett material som vittrar sönder av saltet, och så småningom kommer fukt och smuts in och förstör spindelleden. Om du kollar Bilprovningens 'Bilens svaga punkter' kan du raskt notera, att den absolut vanligaste anmärkningen på BMW E46 rör just glappa spindelleder.... BMW har ofta varit välvilligt inställda till s.k. Goodwill-åtaganden för detta problem - i alla fall på svensksålda bilar. Det skadar inte att ställa frågan, chansen finns att du får en del av reparationen på Goodwill-garanti.
Ditt fortsatta 'klonkande' kan mycket väl vara kränghämmarstagen som låter. Andra möjliga felkällor är övre fjäderbenslagringen eller själva stötdämparen.

/// Gunnar E.
Tack så mycket för svaren! Ska prova byta stagen till krängningshämmaren och se om det löser problemet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.