AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.046

BMW 116 eller Audi A3?

le
46
lecarousel
BMW 320 Ci //M-sport -03
Tjena BMW kompisar.

Frågan lyder som rybriken lyder, vilken bil ska jag köpa?

Men innan alla förhastar sig och skriker BMW så kika lite på för och nackdelar. Jag ska ha bilen ENDAST som bruksbil, alltså köra från a till b. Det blir en 116 eller en a3 1,6.

Audi's fördelar.
* Billigare i inköp/ förs.
* Rymligare
* Lastar bättre
* Större marknad (vid försäljing)

BMW's fördelar.
* Roligare att köra
* Bakhjulsdrift
* Ball design

Såååå, vad tycker BMW folket, är det värt att köra vidare på BMW tros pris och praktiska aspekter, eller ska man våga prova något nytt över sommaren???
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Varför tror du att Audi har bättre marknad vid föräsljning?

le
46
lecarousel
BMW 320 Ci //M-sport -03
Jag jobbar med bilförsäljing och 1serien är inte en speciellt lättsåld bil, då den ligger högt i pris jäförelsevis med konkurenterna. Medan A3:an är en av de populära.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om bilen endast skall vara bruksbil, varför just dessa två alternativ och inte något från andra märken?
Köp det du vill ha, förlora pengar lär du göra ändå, och sälja bilar det kan du. ;)
Skall du mestadels åka själv kan du ju strunta i att A3'an är rymligare och att den lastar bättre.
Sådär nu plockade jag bort 2 bra punkter på A3'an och BMW vinner med 3 poäng mot 2.

Skämt åtsido, mellan dessa två hade jag klart valt 116. Audin har inte mycket som tilltalar mig.

Skall vi däremot tänka endast ekonomi hade jag gått på Nockenwelles linje och valt ett helt annat märke. Skoda, Seat eller någon av japanerna.

Men man skall ju trivas där bakom ratten även i en bruksbil, och då är det BMW som gäller.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Hm, hur långt kommer du köra? Skulle nog satsa på minsta dieselmotorerna istället, 1.6-motorer är rätt passé tycks det mig.
Varfår köper du inte en golf VI för 150-160 000 om du ska ha den som bruks bil?Det skiller nästan 50 000:- mellan dem.
A3 börjar att kännas gammal i designen så den kanske inte blir lika lättsåld framledes?
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Innan mina föräldrar köpte sin Golf GTI tittade de på en A3:a med. Snyggare bil men var ruskigt dåligt baksäte för vuxna.
De kollade även snabbt på en 1-serie men där var det ju ännu värre och plastig känsla jämfört med Golfen och Audin.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Håller med tidigare talare att en 1,6 inte "funkar", utan det får bli en diesel isf...men jag hade kanske sneglat åt C30 istället :) (Om inte bakdörrar är ett måste?)
Även Honda Civic är fin. Av Audin och BMW:n hade jag valt BMW, ska kanske tilläggas...
116 tycker jag är en fruktansvärt surrig och obekväm bil med standardstolarna. A3 1.6 är inte särskilt kul heller.

Hade valt Golf V med nya 1.4 TSI motorn.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
om det inte är sportbackmodellen så är väl utrymmena i audin inte så mycket större än i bmw:n, eller? kvalitetskänslan i audin är dock bättre, medan bmw:n framförallt är snyggare och troligtvis roligare att köra.

av dessa två hade jag valt 1-serien, men då är det mer hjärta än hjärna med i spelet.

om bmw:n ändå går bort av något skäl hade jag även valt bort audin till förmån för en golf 1.4 TSI, i likhet med kristoffer. lika bra och lättsåld bil till ett lägre pris och med lägre förbrukning. gillar TSI-konceptet skarpt.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Gillar man att köra bil så finns det inga substitut för bakhjulsdrift och vad jag vet är BMW ganska ensamma om detta i speciellt den här bilklassen. Jag är förvånad över att någon nämnde 116 som surrig?

Jag har kört den tidigare 316Ti och upplevde den som klart tyst både vad det gäller vindljud och motorbuller och motorn kändes inte som typisk 4-cylindrig motor heller.

För övrig är jag uppvuxen med BMW-sexor och har kört och åkt i dessa i 30år, så jag är verkligen objektiv i frågan då min senaste BMW (318i)
är den första 4-cylindriga BMW jag någonsin ägt.
Njuren
Golf V, mycke bil för pengarna.

Frifart: Kört en 116i på motorväg? Har haft en sådan som lånebil vid ett par tillfällen och den surrar rejält pga den minst sagt låga utväxlingen (4500rpm vid 140km/h på högsta växeln).

En 116 eller 316Ti ter sig säkert som värsta Lexusen när det gäller ljudnivå i jämförelse med en gammal 318 E30 så du kan väl knappast påstå att liknelsen är särskilt relevant?

BMWs fyror är annars väldigt trevliga, men många av dem lider tyvärr av alldeles för låg utväxling vilket är ganska störigt på motorvägsetapper.
Golf GT röstar jag på...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Kristoffer_L, vet inte riktig vilken/vilka 318E30 du kört men den jag har låter inte speciellt mycket mer än den 316Ti jag provkörde. Nu beror det kanske på att den är en tidigare ägare, garageförvarad samt att jag har gjort en lättare ljudisolering på den, men motrväg 110-120km/h går förhållandevis tyst med ett varvtal på 3300-3500rpm. En volvo V70 med sommardäck på sommarväglag väsnas mer, helt klart.

Men visst är en ny golf mycket för pengarna, men framhjulsdrift gör ingen glad tyvärr :-(
Ga
2
Gammelsunkan
BMW 330xi Touring -03
BMW 2002 ti -72
BMW 3,0 si -75
Tjena

Jag skulle nog kika en extra gång på Audin dels eftersom 1-serien inte känns som en riktig BMW, och dels eftersom jag också tror att Audin håller sitt värde lite bättre.

Det står en jättefin A3 1,6 hos en firma på Vanadisvägen som jag kan rekommendera, Den verkar också ha ett förmånligt pris. Som krydda på moset så är den försedd med 2 års garanti.

polare till mig
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
jag menade TFSI-motorn som sitter i Golf GT.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.