|
|
|
|---|---|
|
Hur låter det när vanosen på en M3:a börjar gå sönder? Början vanosen knacka eller? Är det dyrt att laga? Vad innebär inspektion 1 & 2? Vad gör dom då? Och hur mycket kostar det att göra de inspektionerna? När ska man göra dom? Niklas Olsson, BMW M3-94 | |
Aldric |
Jag har för mig jag såg en Till Salu annons här på BMWPower för ett tag sedan på en sån bil du har, där stod det att dubbel VANOS var bytt till det facila priset av 25 000 riksdaler ........ Men det var som sagt en annons, kan ju tänkas att säljaren ville imponera en smula på presumtiva köpare. Inspektion är BMW språk för vanlig service, ju högre siffra desto mer omfattande (och dyrare). Vet inte vad det kostar till din bil men till min kostar stora servicen (Inspektion 2) runt 4500 kr. |
|
Hej Niklas. Insp. 1 ca 4000:- Insp. 2 ca 8000:- Ett alternativ är att ringar till din lokale BMW mekare, är det Automax i Kalmar eller. Ola |
|
| Vanos enheten 15100:- plus jobb cirka 5000:- Det va de priset jag fick på BMW för två veckor sen på min bil med dubbelvanos. | |
|
M3 93-95 = enkelvanos, 96 o framåt = dubbelvanos. Vanos betyder alltså variabla kamtider. Enkelvanosen har variabla kamtider på insugn. kammen o dubbelvanos på bägge, dvs in och avgas. Styrs av en egen liten styrenhet, som måste programmeras om( chippas ) vid ev kambyte till andra kammar. "Växellådan" till Vanosen sitter i framkant på toppen. "Mannen" har rätt, priset på en dubbelvanosenhet ligger på ca 15 000:- + ev jobb...... Kimpa. |
|
Anders Wängström |
Du märker att bilen börjar gå dåligt mm. Det beror på att de variabla kammarna inte går tillbaka som de ska när de är slitna. Mycket rassel brukar det vara oxå!!! Sköt servicar noga så brukar det hålla. Det kostar å ligga på topp!!!!!!!!! |
Rosebuddy |
Hmm, det kostar INTE att ligga på topp - att ta sig dit är däremot jävligt dyrt... |
| Kan disskuteras rosebuddy. Om att ligga på topp är att äga en m3a så kan det med lite oflyt kosta mer att äga den uner ett år än vad du gav för den. | |
ala |
Jag hade missljud från vanos, efter att ha bytt till en semisyntetolja API SJ/CF är missljudet helt borta. Missljudet hördes bara när oljetempen var över 80 grader med en helsyntetolja. |
|
ala Va likadant med min bil. Missljud från vanosen, bytta olja och ljudet försvann nästan helt. |
|
|
Vad gör dom när man lämnar bilen på inspektion 1 och inspektion 2? Niklas Olsson, BMW M3-94 |
|
|
Länk Där har du listorna för E36... Ps. Jag har oxå en M3 -94 bmw solna vill ha 10385:- för inspektion 2 och jag tror det var 6700:- nånting för inspektion 1 på M3 -94. Ska byta koppling om 1½vecka inte billigt senn inspection 2 +nya sommardäck och en reiger vinge det kostar definitivt att ligga på topp =) 20åringar har inte råd att äga M3 =( |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.