AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.118

Behöver hjälp med konstigt AC fel på 540 e34

54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
Hej!

Min AC är något underlig. När jag köpte bilen var den stendöd, knappen lyste inte ens. Nu när det har blivit kyligare ute och man har inte startat bilen på ett tag, när jag väl startade den så lyste AC knappen, men så fort jag tryckte på den för att stänga av för att sedan sätta på den igen så var den stendöd, igen. Nu för nån timme sen bytte jag batteri i bilen till ett ordentligt VARTA batteri, och då hände givetvis samma sak, AC-knappen började lysa igen. MEN den här gången kunde jag sätta på och stänga av den säkert 10ggr, och man hörde att motorn blev något mer belastad när man tryckte in knappen ( vartalet ökade kanske 50-100 varv), men när jag backade ut bilen ur garaget så dog den igen. Känns som om att det är nåt mystiskt glapp någonstans som reagerar på välladdade batterier och kyla. Vad kan vara fel? Någon som har haft samma mystiska fel?

MVH
Andreas Dahlgren
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
låter ju som du har för lite gas/kylmedium i systemet och att den fungerar när det är kallt/nyladdat batteri är nog bara tillfälligheter.
fyll på systemet så ska du se att du har en fungerande AC
När det är under 12-14 grader plus så är systemet inte i drift, mer än möjligen helt kort efter start. På t.ex E39 lyser knappen med snöflingan ändå, kan inte svara på hur det är i E34. Annars tror jag på samma som Festlund.

FP
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
ok, vad skulle det kunna tänkas kosta?

MVH
Andreas
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
du kan åka till en vanlig kylfirma/serviceställe dom brukar kunna fylla systemet åt dig för en kostnad mellan 500-1000 kr
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
obs obs, men detta är olagligt igentligen ;) man får aldrig fylla på ett system utan att ha åtgärdat läckaget, men tyvärr läcker bilar en del varje år, bla. via schrader ventilerna eller oftast via kompressorns tätning, därför bör man motionera ac:n regelbundet, minst 1ggr veckan eller så, men det är svårt, för då krävs nästan varmgaragevintertid, om man inte vill bygla magnetkopplingen då :P
Det finns alltid ett minimalt läckage i AC-anläggningar i fordon. Axeltätningar kan läcka något, gummislangar migrerar ut lite gas osv, inte är det olagligt att fylla på gas. Många fordon har automatisk motionering, kompressorn körs ett kort ögonblick efter start osv även vintertid. Brukar vara proggat i styrningen till att köra var 5:e till var 10:e start eller så.

FP
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
tack för för alla tips, nu ska jag bara invänta lite pengar så man kan få lite gjort.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Klart att det är olagligt att fylla på om man hårddrar det klippt ur köldmediekungörelsen:
"17 § Fel som medfört eller kan leda till utsläpp av köldmediet skall omedelbart åtgärdas. På- eller återfyllning av köldmedium får inte ske innan eventuella fel har kartlagts och systemet har åtgärdats. SNFS (1997:3)"

Men givetvis är ju detta omöjligt på bilar, speciellt nu med r134a som läcker ännu mer än gamla r12.

//Simon
fe
255
festlund
545iA -05
528IA Touring -99
Xtracrispy: Om man har ett uppenbart läckage så är läget annorlunda gällande påfyllning men en bil från -93 behöver ju givetvis fyllas för att fungera.Redan efter 6-7 år börjar systemet tappa trycket.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Jo ja vet, ja jobbar som kyltekniker kanske bör tilläggas. Du kan ha läckage på en fast anläggning som läcker mindre än en bilac, och ändå är det olagligt att fylla på, trots att man inte hittar läckan. Fordonskyla verkar ha nån sorts oskriven dispans. Men som sagt, man får fylla dem med några års mellanrum, även om de är "täta".
ma
53
majfrs
525i touring -94
Fick du igång ACn?
54
212
M5 -99
Porsche 924 -79
Nej, jag har inte fått någon ordning på det än, har fått prioritera lite andra saker först. Men det kommer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.