AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.006

TWS 10-60 castrol! hjälp!

Sida 1 av 2
Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
Hej,har nu gått igenom djungeln med inlägg av och med vilken olja man ska ha.kör min M3.3.0 bara på sommaren och kommit fram till tws 10-60 om man får lyssna på dom som kan!!!

Nu till en sak,finns de att få tag på billigare än att köpa de på BMW??...sen gillar jag hellre inte servicen på BMW här i stan....tacksam för svar...mvh Danne

*BMW* Be My Wife
Det brukar med jämna mellanrum komma in annonser på blocket och autopower, en kille söderifrån (skåne?) som säljer TWS 10w60 för ungefär 125:- litern...

/Marcus
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Annars är ju mapodo billiga på olja , snabba leveranser oxå !

Länk
Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
Tack för hjälpen!!! vet ni hur mycket de kostar med frakt från tyskland då??? mapado!!

*BMW* Be My Wife
Har Mapodo TWS?
Jag har letat där många gånger men lagret är ju lite si och så, han har aldrig haft TWS när jag tittat...
Darklight: Mapodo har TWS i 1-liters förpackningar (14.50 Euro) .Länk . Ett bättre val är RS 10W60 Länk som påstås vara en vidareutveckling av TWS. Observera att RS oljan har högre "klassning" än TWS!
Th
54
ThomasT
318is -90
RS är inte en utveckling av TWS, utan de har funnits parallellt. TWS är den bättre av de två(för hårdkörning) oavsett vad klassningen säger.
Dock så är RS 10w60 numera ersatt av EDGE 10w60.
Sök på "TWS" på delar säljes, powerbörsen. En kille där som ev. ska köpa in ett fat samt NGK tändstift. Jag har anmält mitt intresse via mail iaf.
Kanske en länk som funkar: Länk
Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
japp jag gjorde de jag åxå mailade killen ikväll så får man bara vänta och se vad han säger....

*BMW* Be My Wife
ThomasT: OK...Det var iaf den förklaringen jag fick av Castrol själva innan jag bestämde mig för att köra med RS, eller om jag inte missminner mig helt så sa teknikern i fråga att "TWS utvecklas inte längre utan den får va som den är". Kan stämma att den tidiga RS:n hade samma klassning (API SJ) som nuvarande TWS, i vart fall är båda oljorna starkt besläktade. Gällande TWS verkar det iaf som om teknikern har/hade rätt, den har ju haft samma klassning i bra många år (sen 1999/2000?), man tycker att Castrol kunde ha utvecklat den så den hade haft den högsta klassningen (API SM?). Nu vet jag inte skillnaderna mellan API SJ och API SM tex, men det borde ju rimligtvis vara som så att en API SM olja uppfyller med råge alla krav som ställs på en API SJ olja, dessutom har de säkert tillkommit nya/strängare krav (kanske avseende miljöpåverkan, serviceintervall osv). Min slutsats är iaf att RS är den "bättre" av de 2 oljorna, dessutom betydligt billigare (hos Mapodo iaf), du kan göra 2 oljebyten med RS för priset av 1 med TWS. Om jag förstått det hela rätt gällande EDGE 10W60/RS 10W60 så är den nya EDGE oljan en förädling av den RS-olja som Mapodo säljer (EDGE är API SM klassad har ja för mig), sen varför Castrol valde att byta namn på oljan får de svara på själv...
Th
54
ThomasT
318is -90
Med ditt resonemang så menar du att Biltema 5w50 är en bättre olja än Castrol TWS motorsport...?

Att en olja inte har senaste klassningen betyder inte att den inte skulle klara den, utan bara att inte tillverkaren har lagt ut pengar på att få den klassad.
Th
54
ThomasT
318is -90
Ett litet utdrag ur ett test, där de bland annat testat hur mycket tryck oljefilmen klarar innan den brister:

MOTUL 4100 Turbolight SAE 10W-40 4.200 kg/cm²
MOTUL 4100 Power SAE 15W-50 4.800 kg/cm²
MOTUL 6100 Synergie SAE 5W-40 5.200 kg/cm²
Castrol Formula RS SAE 10W-60 6.800 kg/cm²
Castrol TWS Motorsport SAE 10W-60 17.800 kg/cm²
MOTUL 300V Le Mans SAE 15W-60 22.000 kg/cm²
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
TWS är den gamla Formula RS oljan, när man ville utveckla RS oljan så bytte man namn till TWS bara för att kunna fortsätta använda RS namnet på den nyutvecklade oljan.

///MVH Hasso
Länk
Om man drar det till sin "spets" så borde 2 oljor som har samma API spec samt samt viskositetstal vara lika i sina egenskaper, därmed inte sagt att den ena oljan kan vara betydligt bättre än den andra. För övrigt så har väl Biltemas olja samma API klassning (SJ) som TWS, men även om den skulle ha högre klassning så är det ändå inget jag skulle hälla i min M5, det KÄNNS helt enkelt tryggare att ha en märkesolja, för om motorn rasar så kan man iaf inte gräma sig över att man inte köpte "rätt" olja...
Nu är jag inte nån olje-expert men enligt dina siffror så har TWS ca 3ggr så stark "oljefilm" som RS, men det finns säkert andra aspekter på vad en olja skall vara bra på (tex när början oljan att "förångas", skumbildning, osv),det är det sammantagna resultatet som räknas.
Th
54
ThomasT
318is -90
hasso: Det är INTE samma olja.

Dawwe: Jag förstår verkligen inte ditt resonemang. Varför skulle en olja inte kunna över träffa en viss satt standard? Får inte en olja vara bättre än satt standard??? Det resonemanget håller inte. Olika oljor är olika bra, oavsett om de alla når upp till satt standard.

Och biltemas 5w-50 håller API SL/CF allstå en bättre olja enligt dig...

TWS är en väldigt speciell olja för ett speciellt ända mål. Det är inte en standard olja som är framtagen för vardags bilar i första hand, utan till racing. Så den ska inte jämföras med RS/EDGE fast den har på pappret har liknande egenskaper. Och JA den har vissa egenskaper som är sämre än RS/EDGE, tex så är den inte lika bra över tid utan behöver bytas oftare.

Edit till mitt föregående inlägg: det saknas ett "inte" framför "kan vara betydligt bättre än den andra"
Thomas T: Om Biltema har API SL så är det en "bättre" olja enligt specen, inte enligt mig!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Thomas T
Urdrag ur BMWs godkännande lista för motoroljor.
Castrol oljans produktnamn har ändrats.
Gamla namnet:Castrol Formula RS Racing syntetic 10W-60.
Nya namnet: Castrol TWS motorsport 10W-60.
Castrol kommer att lansera en ny typ av motorolja under det gamla produktnamnet.
Däremot så är ju TWS inte samma olja som den nya RS oljan, men det har jag inte påstått heller.

///MVH Hasso
Länk
Lasse Karlsson
Tjena M3 Danne!

Gå in på Castrols hemsida så hittar du att rekomenderad olja till din bil är Edge sport 0W-40! Har en så kallad "hempulare" som servar min M5:a, han rekomenderade Mobil Formula 5W-50, som han skickade i när jag servade hösten 05. Han påstod bestämt att den oljan funkar mer än väl om man inte banrejsar stenhårt med bilen! + att en mindre trög olja lämpar sig mycket bättre vid ev kallstarter. Min "hempulare" kunde inte serva i höstas, så det blev BMW-verkstad, och nu har jag just Edge sport 0W-40 i min kärra, och om inte annat, känns det perfekt, då man tar en tur, som idag, med fina vägar, men skapligt svalt!

Så mycket hård banrejsing lär det inte bli i sommar heller, så jag tror att för mig räcker det bra med den rekomenderade 0W-40 oljan, i annat fall skulle jag byta till 5W-50 men 10W-60 känns som "overkill" och vad jag vet var den oljan endast rekomenderad till M5 årsmodell 99 och 00 fram till Mars månad då man uppgraderade motorfodren, allt för att slippa den grymma oljeåtgången som förekom på många M5:or av dessa årsmodeller.

Men visst! kör man aldrig vinter, och tokrejsar sommartid så är säkert TWS 10W-60 en bra olja, men knappast ens då, ett måste efter vad jag fått erfara.

HA DET!!
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
De enda godkända 10W-60 enl. BMW's lista är Castrol TWS eller Veedol Synthetic Z. Var man får tag på den senare har jag ingen aning om...
Numer så verkar det vara LL-04 som gäller för samtliga motortyper förutom just S54 och S52

Freude am fahren
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
S62 ska det vara såklart... :-)

Freude am fahren
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Billiga Castrololja hittar du här.... Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.