AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

Är det nån som vet om det går att göra om en 530d bakdiff till en bromsad ?

Har en 530d som jag försöker få lite snurr i och på vägen dit märker jag att bakdiffen är skittråkig ! Jag vill att det ska dra på båda ! Enligt bmw så finns det ingen dieselklump med broms, har funderat på att köpa en 540 bakdiff som är bromsad men får en låg utväxling på köpet... Vill inte ha en trimmad diesel som toppar 200... förslag ! Vet nån om det är lättast att bygga broms i min klump eller ska man köpa en bromsad och typ dreva om ? Firmor som kan hjälpa mig ???

DieselDanne
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Jag har samma frågeställning på annan modell, vore intressant att veta mer om vilka möjligheter som finns / ev. företag etc.

/Z-motor
Paap Reeder
Länk

Jag gissar att diffhuset - "trumman" th om kronhjulet på den vä bilden - skulle passa från en M5/E34 eller ngn annan E34 med stora slutväxlen. Likaså tror jag att dito "trumma" (d v s själva diffhuset) skulle passa från ngn annan E39 med reservation om det även på E39 finns "stora" resp "lilla" slutväxlehuset.

Man köper en dito med lamelldiff
Man plockar isär sin slutväxel
Man lossar kronhjulen och bultar på diffhuset på sin bil
Man schimsar in
Man gasar på som fanken

Jag har en kontakt i Bro (f.d Bakaxelspecialsten) och han kan schimsa in ngn kväll om man avtalar tid.
Du kan få telnr av mig om det blir aktuellt.

Köpa beg slutvxl med lamelldiff 2500-5000:-
Att schimsa in ... gissar max en tusing ... men vet ej.

Skall en vst göra "hela kitet" tror jag det slutar kring 7000:-.

Men jäkligt bra blir det och då speciellt med ASC som man kan pillra ur eller in allteftersom man tycker.

MVH /// Paap R

Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Tackar, det var ett bra tips.

Jag slog en jmf.sökning på låsinsats osm det heter på BMW-språk (se länk Länk och det visade sig att denna del är utbytbar mellan fleratalet E24, E28, E30, E34 och E36. Ex. vis så går det att ta låsinsats 25% från en E34 535 och flytta över till en E36 325 och så vidare. Men för E34 540 och M5 3,6/3,8 så är det ett annat etk-nr. Men för min del så kommer det gå bra att ta en låsinsats och flytta över, ska bara hitta ett bra "slaktobjekt" först.

/Z-motor
Paap Reeder
... tänk på E28 "lilla" och "stora" slutväxeln. Där passar inte "innehållen" mellan slutväxlarna.

MVH /// Paap R
Mo
47
Moto-XXX
BMW 335iA F31
Volvo 945 Classic
Jag antar att DieselDanne avser sin 530D -00, och då är det alltså E39. Vad jag vet har det inte funnits diffbroms i nån E39 mer än M5.
Rapportera om du kommer på nån lösning, jag söker desperat efter diffbroms till min 540.

/ Andreas
Z-
433
Z-motor
E34 520-88 [2,5L]
E34 525-94 [turbo]
Paap > Jag vill gärna tro som du, men enl. etk så har själva låsinsatsen samma nr till E28 518/520 som t. E28 535/M535. Kan det stämma i verkligheten tro?

/Z-motor
Paap Reeder
Helt omöjligt anser jag.

Det lilla diffhuset är samma på 3,0/E3, 528/E12, 528/E28 <-85 o s v medan det som sitter i min 535 och 750 är betydligt kraftigare.

Du kan se på mina bilder. Diffhuset skulle inte få plats i den lilla slutväxeln.

MVH /// Paap R
Tackar så mycket Paap reeder, låter som om det blir ett för stort projekt för mig men vi får se, du får gärna skicka numret till din "bakaxelkompis" ifall jag skulle få tummen ur och testa detta, men... Är det "stora" slutväxeln bara för att utväxlingen är så hög på dieseln eller ? Och svar på din fråga Moto XXX, det finns andra med diffbroms, fråga på Karstorps bildemo 011495000, 5000 kostar dom... Vet du om du har "stora" klumpen på din 540 ?

DieselDanne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.