|
|
|
|---|---|
|
Vet någon när på året man bytte årsmodell från 2004-2005 på e60/61? När bytte man motor från 192hk till 218hk? Är det stor skillnad mellan dessa? //Oskar | |
|
Jag tror att det vari april 04 |
|
| Jag menar när räknades de tillverkade e60/61:orna till 2005-års årsmodell istället för 2004. Måste väl vara nån gång i Oktober, November år 2004? | |
| Jag tror man byter modellår redan i september. Min mors nya 120i är tillverkad i september 2006 och i papprena står det modellår 2007. | |
| Modellårsbyte är i september men 218 hästaren kom någon gång senare i mars/april. Det finns därför såväl 192 som 218 hk på årsmodell 2005 villket klart återspeglas i priset. | |
| Frågan är intressant, är det stor skillnad i verkliga livet mellan 192hk och 218hk (och nu tänker jag inte på priset)? | |
| Absolut, vilket man klart kan vänta sig av nästan 15% effektökning och en prisskillnad på 7-8%. Dock har jag för mig att att vridskillnaden inte är mer än ett par procent så även den gamla motorn är ganska stark men ingen riktig udd på. | |
|
Skillnaden är dels att det är mer "sprutt" på högre varv i 218-varianten, samt att den drar klart mindre bensin. Men vill man ha bra vrid från låga varv skall man välja nått annat... ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå |
|
|
Vad tror ni om att chippa den lilla motorn. Itsfun har ju t.ex ett som ska ge 208hk och 260 i vrid. Är detta något att ha? //Oskar |
|
|
Bättre bottendrag i 530'n då? Eller är det bara ÄNNU mer på toppen? Har för mig att även 530'n uppgraderades motormässigt. Hur är denna skillnanden? Något att tänka på? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.