|
|
|
|---|---|
|
Safemode i M5 E34 3,6 vad innebär det? Jag har läst i forumet tidigare om safe mode men vad innebär det? Jag är ute efter att köpa en M5 3,6 och provkörde en idag och den klippte varvtalet vid 6500, ägaren hävdade att det hade något att göra med hastighetsmätargivaren i bakaxeln. Kan det sätmma? Hastighetsmätaren fungerade vid tillfället. Färddatron hade brister också, medelhastighet och förbrukning fungerade inte, kan det ha någåt att göra med saken ? Vad kan vara fel när den klipper varvtalet vid 6500 ?? Tacksam för svar | |
|
Hmm undrar om det är bilen jag köpt:DDen har exakt det felet oxå .Vet bara inte vart man ska kolla först ngn som har ett tips? ps:hastighetmätaren funkar som den ska |
|
|
Det skulle kunna stämma. Funkar inte färddatorn bryts varvtalet vid 6500. Lösningen är att få igång färddatorn eller chippa bort toppfartsspärren som styrs av färdatorn. |
|
| Styrboxen till bränsleinsprutningen får ingen hastighetssignal och då går toppfartspärren in vid ca 6500 rpm = 250 km/h på femman. Boxen vet inte vilken växel som används, så det blir på alla växlar. Lösningen är som ovan = chip eller fixa signalen in i boxen. | |
|
Skulle ändå köpa chip så fick det idag.Så återkommer med resultat:D Fast skulle ju vilja ha färd datorn fungerande oxå. Hur felsöker man signale på bästa sätt? |
|
|
Har nu bytt till trimchip men det vart inte bättre. Ngn som vet vart signalen kommer i från samt vart den ska. Eller om man kan testa göra rent den men vart går den in ngnstans. Om det är hastighetsmätargivaren i bakaxeln borde inte det va fel på hastighetsmätaren oxå då? |
|
|
Har nu fått reda på att det bara är en del trimchip som det funkar att få bort detta problem med:( Men har iaf gett mig fan på´att hitta vad som gör att det inte fungerar. Har testat följande idag: Tagit bort givaren från bakaxeln & rengjort den. Tagit ur mätar huset & kollat om ngn kabel va glapp Kollat kontakten vid färddatorn Testat byta ut färd datorn eftersom det verkar höra samman. Dock testade jag byta mot både stora & lilla datorn men när jag testade den lilla så var den helt död? Inget på f-datorn fungerar förutom,Räckvid,Temp,Klocka & code Däremot har jag märkt att när jag startar bilen fungerar det att varva ur den till 8k men det funkar typ i 45 sek hinner gasa på 1an & iblan 2an.Men sen är det samma sak igen 6500rpm på alla växlar. Blir helt tokig på detta. Ingen som har en 3,6 m5 i sthlm? som man kan testa boxen med?Givetvis åker vi direkt till bmw & köper en ny box om ngt skulle hända med den.Men har kollat med bmw verkstad & dom säjer det är helt ofarligt att testa det va deras förslag att testa med en annan styrbox. Eller är detta ngt man kan se på felkoder? |
|
| Du ska inte varva mer än 3000 innan oljan är 70 grader. Så du vet om du gör det framöver. | |
| Brukar vänta tills 80grader men tack för omtanken;) | |
|
Har du kollat Fördelarlock och rotor ??? -///Andreas Hellre parkinson och spilla ut halva groggen än alzheimers och glömma vart man ställt den. |
|
|
Raggarn Nej det har jag faktiskt inte gjort men ska kolla upp det first thing in the morning;) Du är den andra som tipsat om det nu så det ligger nog nånting i det:D Tack för tipset;) |
|
| Här finns min tråd som kommer uppdaters med vad jag kollat up allt eftersom tills det är löst:Länk | |
|
Jag har en box liggandes.. Eller jag har 2, en chippad.. till 3,6:an.. Men du får komma hit i så fall.. Norrköping |
|
| Har även elschema över bilen,, | |
| Kanon:D Du har powerpost:D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.