|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
kilroy |
Tyvärr så innehåller trafikfördningen en hel rad "luddparagrafer" varav § 23 och § 43 är några. Om alla bilister skulle följa § 43 så skulle all filkörning i rusningstrafik i praktiken bli omöjlig. När det gäller § 23 vore det väl betydligt enklare om bilister på påfarten helt enkelt har väjningsplikt mot bilister som redan färdas på motorvägen...? Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Så fungerar det i Tyskland dvs påfart har väjningsplikt och det är inte alltid en höjdare. Jag råkade ut för en bilist som vägrade släppa in mig vid ett tillfälle och blev rätt stressad och blev korkad (tvingade honom att byta till det helt tomma körfältet istället för det fulla i vilket denne befann sig) när slutet på påfarten närmade sig. Råkar man ut för en person som vägrar samarbeta kan det bli besvärligt att överhuvudtaget komma på en motorväg när man måste acellerera från 0 -110 på några meter. Jag vet inte hur tyskarna hanterar sådant iom att jag aldrig sett en bil bli stående i slutet av en påfart. Backar de på påfarten? Det kan ju inte heller vara så lätt när det finns flera bilar som blivit stående. Mvh Mikael |
|
|
Mikael, Jag inbillar mig att tyskarna är bättre på att samarbeta i trafiken, som en följd av att de överlag kör mer än vi svenskar... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Här i Norge verkar det vara rutin att man tvärnitar i slutet av påfarten om man ser en bil på motorvägen i backspegeln. Alldeles underbart och väldigt uppskattat när man körde tradare här. Gasat och satt 7-8 växlingar perfekt för att få upp farten och komma smidigt ut i trafiken, så tvärnitar päronet i bilen framför. Ibland blev man nästan sugen på att ge fan i att bromsa för dom.. :) Då var det bara att ge sig ut från noll i slutet av påfarten, mycket trafiksäkert.. Det svenska systemet där båda parter är skyldiga att underlätta vid påfarter funkar faktiskt riktigt bra. Lite filande och lite mindre luddiga paragrafer kanske skulle få systemet perfekt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
Paap Reeder |
... he, he ... en sak är säker ... att ligger man "dörr vid dörr" så är det den som skall upp på motorvägen som får anpassa sig och kommer han upp 0,3 m framför dig är det du som skall anpassa din fart. Det gäller således att välja läge! Redan långt innan själva påfarten "känner man på sig" vad det är för en gynnare som skall upp på motorvägen. Nej till kärnkraftsmärke, toya prius, flexifuel mfl miljötalibaner ... skall förpassas till att få glo in i mina 4-kantiga utblås efter att dom försökt tränga sig upp på motorvägen. Sedan börjar dom tuta och gestikulera hej vilt och till sist skall dom ut i vänsterfilen och köra förbi ... vilt påhejade av tanten i florhatt i stolen bredvid. Nu hör det till sakens natur att ett pundhuvé som tränger sig in på motorväg i regel även är en totalsunkig förare rent kör- och trafiktekniskt (klarar inte att fickparkera under 22 minuter) och ger sig därmed på en oöverstiglig uppgift i vä-filen. Med ett krampaktigt grepp om ratten och med ett begynnande tunnelseende och med kvarglömd vä-blink har dom tänkt sig att pressa sig förbi. Då är det skönt att veta att man har ända upp till 252 kmh på sig .... men i regel brukar dom krokna runt 120-125 och har därmed också bevisat att min snabba bedömning var alldeles rätt från början. Sådant här inträffar bara på helger. På vardagar kör dom som kan det här. Tung trafik med timmerbilar o s v , pendlare, taxi mfl hamnar aldrig i några "situationer". Det är också motorvägsträngarna som alltid ligger i vä-filen som stoppklotsar. "Bara för att jag inte törs dra på mer ... skall ingen annan heller komma före". Trafik är kul eller för att travestera från filmens värld "Jag blir glad av trafik"! MVH /// Paap R |
|
Kalle H. Det hände i Tyskland. Även solen har sina fläckar. När jag åkte ned för att hämta förra bilen kan jag ha fått en delförklaring till det som hände. Jag flög ned bredvid en i övrigt trevlig tysk kvinna, men vad gällde bilar var hennes världsbild annorlunda än min. Folk som kör Mercedes, BMW och liknande är hänsynslösa "Bonzen" som tror att de äger vägen. Tydligen är hon inte helt unik. Dvs inte fanken samarbetar man med otäckingar som kör BMW när man som Paap uttrycker har en vit sunkjapan (jodå jag minns vad det var för bil som gav mig många upprörda helljusblinkningar efter att jag tvingat ut honom i det tomma körfältet). Åter vill jag påpeka att det var korkat av mig. Jag skulle ha gjort som norrmännen och stannat bilen jag skyller mitt misstag på att jag inte är van vid sådan ovilja till samarbete. När jag själv ägde en vit sunkjapan samarbetade alla med glädje med mig. :) Något som jag ändå undrar över är om det verkligen bara är jag som ligger stadigt i vänsterfilen på motorväg och kör om mina medtrafikanter med undantag för när någon (som pga att han kör om mig naturligtvis är en) vettvillilng som kör fortare än jag släpps förbi? Det är ju svårt att köra om när man ligger i högerfilen. Jag tror dock att denna tråd snarare handlar om de stora vägarna med många körfält runt hufvudstaden (tex sträckan från Wennergren center till Järva krog) och inte finfina E18 efter barkarby/kungsängen där vägen oftast är relativt fri från trängsel. Mvh Mikael |
|
|
Paap R, :-D Mikael, "Mina" bilar har en sammanlagd snittförbrukning på ungefär 1,7 liter milen. Jag tror du kan räkna ut vilken fil jag brukar använda på motorvägen :-)) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Gott im Himmel! En 318 köper jag då aldrig. Min 540 drar ju mycket mindre! Jodå jag förstår att det nog gäller de två andra monsterbilarna, och inte fyran. :) Mvh Mikael |
|
|
Mikael, Det är som sagt en sammanlagd snittförbrukning, för 750i, M5 och 318i Touring. Skulle jag ta bort Touringen (den kör jag förvisso minst med) skulle snittet stiga till 1,8 :D Skall då tilläggas att 318-motorn är rätt slut och förbrukar väl 20-30% mer än den borde, med sitt snitt på 1,1... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.