|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Det här har kanske diskuterats tidigare men kanske behöver diskuteras igen. Såg bland de nya höjda bötestaxorna att "underlåtelse att bruka höger körfält fanns med". Jag tycker att det verkar som om vi är på väg att gå över till vänstertrafik på de tätraffikerade motorvägarna kring våra storstäder. Eller är det endast ett problem i Göteborg? I högerfilen ligger bara lastbilar och riktigt långsamma bilar. Nästan alla andra ligger i vänsterfilen även om det är fritt i högerfilen. Jag försöker lägga mig i högerfilen när det är fritt men eftersom trafiken är så långsam där och högerfilen är proppfull så riskrerar jag att fastna bakom en lastbil och kan inte ta mig ur filen. Om jag och andra sidan ligger kvar i högerfilen hela tiden så är det alltid någon desperat j*vel som irriterat kör om på insidan för att sedan klämma sig in framför mig där det ändå är fullt av bilar. Noterade i sommras att det faktiskt inte är mycket bättre nere på autobahn vilket man skulle kunna tro. | |
| Folks val av fil är uselt även i Stockholmsregionen. Allra mest irriterande är det när mittfilen på motorväg brukas intensivt, samtidigt som det är nästan tomt i högerfilen. | |
|
den ena ger den andra!! nockenwlle: håller med dig. att folk skiter i högerfilen beror mest på att de som kör in på motrovägen eller av, kan inte göra det på ett riktigt sätt. när dessa idioter kör in på motorvägen i 50-60 km/h, så blir folk störda därför lägger de sig i mitten filen. samma sak när de ska svänga av. då börjar de bromsa långt innan avfarten. och inte nog med att de gör ett felaktigt inträde, utan de lägger sig i mitten filen i 80-90 km/h på 110 också. |
|
| jo, detta är ett riktigt störigt fenomen; att folk inte väljer rätt fil. Problemet ligger antagligen i att trafikskolorna inte trycker alls mycket på detta. | |
| Håller med helt!! trafiken skulle flyta så mycket bättre om folk använde alla filerna... Det är väl bland det första man lär sig i trafikskolorna att man ska hålla till höger... | |
|
På min trafikskola fick vi lära oss att det (tvärtom mot vad man lätt tror) är mycket farligare att köra på motorvägen i "lugn" hastighet, dvs söligare än 110. När du kör ur påfarten ska du helst hålla 110 - allt för långt under är mer eller mindre livsfarligt. Många verkar inte förstå detta. Vet inte hur många gånger jag varit med om nära-olyckstillfällen pga att folk kör som sniglar och inte vågar trycka på pedalen när de kör på motorvägen. Typexemplet är ju en som håller cirka 70 km/h och kör heeeela långa påfarten tills han/hon måste svänga ut på motorvägen. Då har personen i fråga flera potentiella olyckor framför sig, tex: 1. Påfarten tar slut, det ligger en lastbil som gör att han inte kan köra ut. Olycka som följd när han tränger sig ut på vägen för att få plats. 2. Han snirklar sig in mellan några bilar som släpper in honom, vilket resulterar i ett stort antal panikbromsningar och påkörningar bakifrån endast för att han inte håller sin hastighet på 110. |
|
|
Jag kör emellanåt enligt vänstertrafik eftersom jag ofta håller lite högre hastighet än de flesta medtrafikanterna som passerar mig på höger sida. Vidare när jag kör genom en stad med många påfarter lägger jag mig i vänsterfilen för att underlätta för dem. På en tom väg finns det dock inga skäl till det. Mvh Mikael |
|
|
Bara för att vara lite tydlig så är en fil, i trafiksammanhang, en rad med bilar och skall inte förväxlas med det som kallas körfält. Om man vill få sin bil ommålad så ges det ju flera möjligheter varje dag till detta. Om alla försökte undvika olyckor skulle det bli färre sådana. Om man "fastnar" bakom ett fordon på motorvägen så har man ej planerat sin körning. Jag håller med om att höger körfält brukas alldeles för lite. Jag såg en insändare i DN om detta för cirka tjugo år sedan och det har inte blivigt bättre sedan dess. |
|
|
Jag brukar om inte skratta så le när jag på morgonen kör på E6:an från Vellinge till Malmö. Nästan alla ligger i vänsterfilen! Högerfilen är i princip tom på både folk och fä. Och jag själv? Kör naturligtvis i vänsterfilen, eftersom om jag hamnar i högerfilen släpps jag under inga omständigheter in i vänsterfilen igen. Jo, om jag kör BMW:n. Med fruns Laguna är jag som osynlig. Djungels lag. ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå |
|
|
"Om man "fastnar" bakom ett fordon på motorvägen så har man ej planerat sin körning" Tusan så lätt att säga! För om det ligger en karavan tätt packad i vänsterfilen - hur skall man då kunna byta fil och komma förbi hindret i högerfilen. Såsom ex.vis på E4 norrut från Sth mot ARlanda..... F.ö. beträffande dom som "saktar sig upp" på motorvägen: Dom tittar intensivt i backspegeln för att se om de kan svänga ut - OCH GLÖMMER samtidigt (bristande simultankapacitet) att hålla eller öka farten. Med incidenter som följd. Dessa trafikanter hoppas förmodligen på att ett mirakel skall inträffa - att de som är (i högerfilen) på motorvägen skall upplösas i atomer, så att det blir fritt fram att köra ut. Ifall jag kommer i 90-100 på en 110 motorväg, så skulle det Aldrig falla mig in (som många gör) att byta fil "för att släppa" fram. Undantag: Lastbilar, långtradare el. dylikt. Det är dom hjälpsamma filbytarna som hjälper de okunniga att fortsätta att bete sig som barn när de skall köra upp på en motorväg. Om några år försöker dom förmodligen göra det också i 40-50 kmt ! F |
|
| Blir så trött på alla idioter som lägger sig i vänsterfilen och sedan inte svänger av vägen inom något kvarter eller kör om bilen som ska passeras och lägger sig i högerfilen åter igen så att bilar bakom kan passera smidigt. Vad är det för fel på folk? Det är ju dålig respekt! Tror att Örebro har Sveriges sämsta bilförare. Bilar kan lägga sig i vänsterfilen omgående när de kör in i stan för att sedan åka igenom hela stan för att svänga vänster på sista avfarten. Tror att dessa aldrig kör för fort och därför inte kan få in i hjärnan att folk kan ha bråttom till sjukhus etc. | |
| Angående motorväg. Vafan det är ju en skyldighet att gå över till vänsterfilen om man är i vägen för fordon som ska svänga ut på motorvägen. Hur svårt kan det vara?! | |
|
Vill hävda att detta är ett utpräglat och fruktansvärt irriterande storstadsfenomen. Jag må vara barnslig och korkad, men om någon ligger och fiser i vänsterfilen blir repliken från min del obönhörligen kickdown och omkörning på höger sida. Brukar generera helljus i nacken eller yviga gester med långfingret. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Danne83, "Angående motorväg. Vafan det är ju en skyldighet att gå över till vänsterfilen om man är i vägen för fordon som ska svänga ut på motorvägen. Hur svårt kan det vara?!" Helt fel! Tyvärr är du inte den enda som fått detta om bakfoten... Det är ingen som helst skyldighet att gå ut i vänsterfilen! Den som har skyldigheter i detta fallet är den som skall svänga ut på motorvägen. Han är SKYLDIG att anpassa sin hastighet så att han utan att störa trafikrytmen kan svänga ut på motorvägen! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle, När du säger det så har jag nog aldrig läst att det är en skyldighet men trodde det då det i min värld är en självklarhet. |
|
|
Danne83, Du är som sagt inte ensam :) Givetvis bör man som förare i högerfilen på motorväg hjälpa till vid påfarterna, så att det blir så smidigt som möjligt. MEN det är inte helt ovanligt att folk KASTAR sig ut i vänsterfilen vid påfarterna, utan att kolla i bakspegeln. Detta är ett farligare beteende än att "låta bli att underlätta". Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
kilroy |
Från trafikförordningen: 21 § En förare som från en väg kör in på en annan väg som är huvudled, motorväg eller motortrafikled och där accelerationsfält saknas, har väjningsplikt mot fordon på den väg föraren kör in på. Väjningsplikten gäller dock inte där föraren kommer in på huvudleden, motorvägen eller motortrafikleden utan att byta körfält. Med andra ord så finns det ingen väjningsplikt för varken den som kör på motorvägen eller den som via accelerationsfältet skall köra in på motorvägen. Det handlar, som så ofta, om ett samarbete mellan olika trafikanter. Eftersom lagtexten inte stipulerar väljningsplikt för någon så innebär det oftast att domstolen låter de inblandade dela på ansvaret om det uppstår en olycka i sammanhanget. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Tja, det är nog inte bara av hänsyn till dom som skall köra ut på motorvägen som många kör i mittfilen eller vänsterfilen.E4 :an söderut från Stockholm är 4-filig en bra sträcka. Där är trafiken samlad i de två vänstra körfälten. Det är trevligt att ha två körfält för sig själv. Grannen är trafikpolis och viftar ibland in folk som kört kilometer efter kilometer i vänsterfilen. Ingen kan förklara varför dom ligger där istället för i höger körfält. Det går ju inte att svänga till vänster förrän i Helsingborg. Samma fenomen kan iakttas på Lidingöbron. Ett pärlband av bilar i vänster körfält. Damen som blev dödad i höstas på bron hade levt idag om hon inte valt att köra längst till vänster, fast det var ledigt i höger körfält. Likaså dom som dog i krocken med den ungerske lastbilsföraren som körde ut i fel riktning på motorvägen för några år sedan. Essingeleden söderut är ju också fyrfilig. Vid nerfarten till Årsta får man se upp. Där välter nästan vänsterfilarna när dom upptäcker att de två vänstra körfälten leder till Årsta och genast lägger om ratten. Detta beteende är sannerligen märkligt, speciellt som man exakt kan datera när det uppstod, nämligen 3 september 1967. Då gick Sverige över till högertrafik, och alla som envist fram till dess alltid legat i högerfilen, började lika envist köra i vänsterfilen. Det kan kanske bero på en svår barndom. Harry |
|
|
Narvselius: Då trängs vi säkerligen i samma kö på E6 varje morgon... Har dock upptäckt att det oftast går betydligt snabbare i höger körfält bland långtradarna eftersom dessa ändå ligger i 90-100km/h. Brukar komma före alla kölapps-bilister i vänterfilen ("jag har min plats i kön och tänker inte släppa in dig"), eftersom dessa måste bromsa på sig så fort någon får panik i höger körfält och skall ut i vänster. Så ha is i magen istället :-) "Inverterad motorvägskörning" a'la UK är fruktansvärt irreterande och gör att man har börjat uppskatta kombinationen buss/tidning/mp3spelare på morgonen. Orsaken gissar jag på är en övertro på motorvägarnas kapacitet runt storstäder. Att bygga 3-, resp 4-filiga motorvägar kommer aldrig att bli politiskt korrekt så länge de flesta yngre stadsplanerare bor i central 3:a och promenerar till jobbet :-) |
|
|
Harry2 "Det går ju inte att svänga till vänster förrän i Helsingborg." Inte helt korrekt: redan i Jönsköping kan man genom att hålla det vänstra spåret lämna E4. För att istället via väg 40 hamna i Götteborg. (Vad man du skall där att göra......) F |
|
|
Skrev och frågade vägverket: Trafikförordningen 3 kap § 23 säger så här om att köra in på motorväg: "En förare som färdas i ett accelerationsfält skall anpassa hastigheten till trafiken i det körfält som han eller hon avser att köra in i. Föraren skall lämna accelerationsfältet så snart det kan ske utan fara eller onödigt hinder." För den som kör på motorvägen gäller 3 kap § 43 andra stycket: "En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas." Göran FWD - Nej tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.