AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.622

Klonkljud höger fram.

Sw
2
Swippe
525 m-sport touring e39 -04
Jag har ett "klonkljud" höger fram på min Bmw 525 -04 e39. Ljudet kommer när jag kör över ett gupp.
Bmw-verkstan kan inte hitta något fel. Är det nåt man får leva med?
både ja och nej. men jag vågar iaf inte ge mig på att försöka åtgärda det då det är så många olika bud på vad felet kan vara. folk här som bytt halva framvagnen utan att lyckas få bort ljudet.
Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Skall heller inte utge mig för att vara bildoktor men kan iallafall känna igen det från min frus V70 -01. Beroende på om det alltid klonkar eller endast ibland så är det mer eller mindre troligt att detta kan vara orsaken. På volvon klonkar det ibland och det är så att vridleden i fjäderbenets ovankant dvs. infästningen i hjulhuset börjat kärva. Detta innebär att när man kör o svänger lite på plan väg uppstår ett spänn i fjäderbenet lite som att det vill tvinna sig om man överdriver kraftig. När du sedan kör över en ojämnhet släpper belastningen litegrann på benet, tillräckligt för att spännet i leden skall släppa med ett klonk. Lösningen är alltså att försöka komma åt att smörja detta ställe alt. lossa infästningen för att komma åt och smörja leden.

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Det låter ju onekligen som någon av klapperstagen / pendelstagen.
Klonkljuden låter som mest i låga hastigheter. Glapp i pendelstag är väldigt vanligt på modernare bilar i allmänhet och BMW i synnerhet och är inte så dyrt eller svårt att åtgärda. Å andra sidan - om inte BMW verkstaden kunde diagnostiera ett så vanligt fel - kanske det är något annat?

Bi
3
BigT
530dA-01
Jag hade samma fel på min E 39:a. På min berodde ljudet på att stötdämparna började ta slut. Kunde inte hitta nåt fel först men kände att bilen gungade mer och mer fram. Efter stötdämparbyte blev det tyst, fick en helt ny bil.
amko_
Pendelstaget, normal sjukdom på e39 bytt den sidan det låter på. men bäst är att byta båda sidorna!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Pendelstaget ska du börja med o byta för det kostar bara någon hundring och är det mest troliga. Hjälper inte heller det så byt stötdämpare. Hjälper inte det så byt casterstaget.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Dåliga stötisar är inte så lätt att diagnostisera exempelvis...
Sw
2
Swippe
525 m-sport touring e39 -04
Halloj!
Jag får tacka för alla olika förslag.
Nu har jag lite att gå på!

Swippe, berätta snälla vad det var som var felet om du löser det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.