AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
808

Fråga om växellåda och värme 316i -00

Mr
2
Mram
316i -00
Som nybliven ägare till en BMW 316i -00 med 3300 mil på mätaren har jag, efter ett 30-tal mil, 2st frågor som jag hoppas någon kan hjälpa att besvara.

- Jag upplever att värmen inte är sådär värst bra. Är det typiskt för denna modell? Även med motorvärmare så tycker jag det tar tid att få upp och hålla värmen i bilen när man kör.

- Upplever också att växellådan är lite "kärv" när man växlar. Även som varmkörd. Är detta typiskt för modellen? Finns något man kan göra för att åtgärda det?

I övrigt är jag hur nöjd med bilen som helst. Denna site var också ett guldkorn jag blev tipsad om.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har du tillräckligt med kylarvätska?
Om det saknas kylarvätska är det vanligt att värmen finns vid körning i jämn landvägsfart, men avtar i stadskörning.

Eftersom BMW kan vara svåra att fylla vätska i pga att det bildas luftfickor som är svåra att få bort. Det innebär att man ibland måste efterfylla ett tag efter byte av kylarvätska som man skall göra varannat år enligt instruktionsboken.

Jag noterade samma sak på min 316 nu när det blev lite kallare och kunde då fylla på knappt en liter och plötsligt blev värmen som förväntat.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Mr
2
Mram
316i -00
Tack för svaret Mats! Ska undersöka kylarvätskan. Är ganska novis på bilar när det kommer till sånt som finns under huven.. Köpte bilen på firma och krävde att olja, stift och filter skulle bytas. Får se hur det är med kylarvätskan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.