AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.477

Ngn som köpt en 2,5 hk kompressor av märket OMA?

Paap Reeder
Hej!

Volvohandlarna säljer tydligen denna kompressor.

Har ngn info om fri avgiven luft vid 6 bar?
(1998:- minus 50% ... men det är väl smäck??)

MVH /// Paap R
Vill du ha en som orkar lite mer, så är det nog bättre att satsa på en trefas kompressor med stor lufttank.

Har du testat att googla på OMA? Jag har aldrig hört talas om det märket tidigare iaf.
Ett problem med så pass stora motorer (kompressorer) som 2,5Hk vid enfasdrift är att det är svårt att få säkringar att hålla för startströmmen. Trefas är bättre av denna anledning om inte annat.
Försökte med en kraftig KEW högtryckstvätt för några år sen, det var stört omöjligt att starta utan att säkringarna flippade ut. En maskin med autostop osv gör ju inte saken lättare, och man ligger ju sällan ensam på en fas med maskinen osv.
Ett tips vid problem som dessa är ologiskt nog att använda en hyfsat lång skarvkabel, resistansen i kabeln begränsar startströmmen i systemet lite och säkringarna håller.

FP
Ett problem med så pass stora motorer (kompressorer) som 2,5Hk vid enfasdrift är att det är svårt att få säkringar att hålla för startströmmen. Trefas är bättre av denna anledning om inte annat.
Försökte med en kraftig KEW högtryckstvätt för några år sen, det var stört omöjligt att starta utan att säkringarna flippade ut. En maskin med autostop osv gör ju inte saken lättare, och man ligger ju sällan ensam på en fas med maskinen osv.
Ett tips vid problem som dessa är ologiskt nog att använda en hyfsat lång skarvkabel, resistansen i kabeln begränsar startströmmen i systemet lite och säkringarna håller.

FP

FP
Oj då, vad hände?

FP
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Folke:
Har du hittat en Autofire-knapp på datorn?! ;DDD

M V H
Stephan
Paap Reeder
Jo visst blir det problem.

Jag har en 10A ut till "vedboden" vilket ger 2200 W och kompressorn tar ju 1840 W vid koninuerlig drift s a s ... och sedan kommer startströmmen.

Man kan ju "med förstånd" säkra upp med en 16A trög och 1,5 kvadrat (jag har 20 m till "vedboden" men det bästa vore nog att dra ut 3-fas.

Nu är det fråga om effektiviteten på kompressorn. Volvo får inte fram några data och jag kommer inte att köpa.

Min 2 hästare ger 175 fri avgiven vid 6 Bar och det är kanske så att denna gör värme av den halva hästkraften istället för luft.

Såg att Trend hade en 3-hästare / 1-fas som gav 240 minuliter vid 6 Bar och då måste man ha 16A trög.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.