AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
946

Vibrationer vid inbromsning bmw 740

En polare till mig har en bmw 740 -97 som vibrerar vid inbromsning,det märks mest vid lätta inbromsningar,ratten vibrerar även mellan 70-120km/h,
nu är det så att han har balanserat alla hjulen,bytt spindelleder,han har även bytt alla fyra bromsskivor men vibrationerna försvinner inte.
Vet någon vad det kan vara???
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Kolla alla stag efter glapp. Ta av hjulen och snurra på skivorna för hand, det går att se om dom är skeva. Innan du byter skivor kolla först att dom som sitter på är rätt monterade.
/CC

Du skriver "bytt spindelleder", vad betyder det?
Hela wishbonestagen? Casterstagen också?
Casterstagen är ju annars en vek punkt som det kan löna sig att kontrollera!

/Marcus
Co
24
Corty75
740 iA E38 -96
hej.. exact samma problem med min.. men efter jag har bytt Styrstaget mittre.. har det sluttat!
länkar till billigaste reservdel:
Länk

art.nr 08-60667 Pris 1852,70kr
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det verkar vara riktigt noga med monteringen av skivorna också. Jag har helt fräsch framvagn, allt är bytt. Efter byte av skivor hade jag ändå kraftiga vibrationer. Tog ner dom igen, putsade navet med smärjelduk och blåste med tryckluft. Försökte sedan montera skivorna enligt alla instruktioner, men det var stört omöjligt att få dom centrerade helt och hållet med bara den lilla låsskruven som finns. Jag kom på att använda de konade hjulbultarna för att hjälpa till att få skivan på plats innan jag drog åt den med låsskruven. Sen blev det perfekt!

Under arbetets gång försökte jag kolla centreringen åt alla håll genom att jag pallade upp ett städ (visst heter det så? en hård metallklump formad på olika sätt som man bankar annan metall mot..... :) ) med en spetsigare sida mot skivan och snurrade sedan. Inte vidare professionellt, men det hjälpte mig. Man såg tydligt när det inte var bra i alla fall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.