AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
612

730 V8 problem

FS
483
FSRacing
BMW 2002ti -69
BMW 2002ti (turbo) -70
BMW 1600-2 -71
BMW 1602 (turbo) -75
BMW 740iAL -01
BMW M5 3.8 -94
Någon som har erfarenheter gällande 3 liters åttan?
Har köpt 2 st havererade motorer. En med kamkedja som gått av och en med vatten i oljan.
Båda hade ett fel som inte var relaterat till nån av de skador som uppstått. en bult som håller oljepumpen var lös på båda motorerna..samma bult...vänster.
Lite oroväckande. det är 93:or.
De hade även rätt lösa bultar till vattenpumpen. Är detta en sjuka bland åttorna?
Den med vatten i oljan var rejält väck. båda cylinderbankar i blocket spruckna genom minst 2 cylindrar..topparna likaså, ingen vacker syn.

Nån med erfarenheter?

/Fredrik Skog
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Har för mej att man bytte ut bultar på de tidiga v8:orna på garantin men är inte säker eller vilka bultar det var, tror dock att det var bultar till oljepumpen.
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
FSRacing
Oj, det var ju inte bra!!!!!!
Hur långt har motorerna gått, min har 17500 på mätaren och verkar frisk fortfarande. (ta i trä)'
Kan ju vara bra att veta vad man har att vänta sej.
Dr
21
Dr BMW
540iA
750iL
325iX
728iA
BMW M6:a
Så rätt så rätt både M60/1 och M60/2 hade stora bekymmer med lossnande bultar till oljepumpen.
Be din verkstad om råd med vilka bultar de nu rekommenderar !

"och på den sjunde dagen skapade han BMW M1"
Dr BMW:inte illa att du lyckats "chippa" en trabant!*garv*

torsk på v12
(nu med bilder på:htt://go.to/e32)
Brunte
På tal om oljepumpens bult(-ar?) på lilla V8:an - kommer man åt att kolla utifrån/underifrån så att man kan dra åt då och då? I så fall verkar ju detta inte som ett stort problem.

Man måste ta bort oljesumpen för att komma åt oljepumpen med dess bultar.
Detta är ett välkänt problem och jag kommer låta min mekaniker fixa det i samband med inspektion 1 nästa vecka.

Länk

Mvh.
Micke Olsson
Visa användare
205
häry
320is -88 s14b20
hur mycket tror ni att det kostar att lemna in byte av skruvarna, den lät oroväckande vid start här om dagen

åker v8 både till vardags och till fint
Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jag vet att dom tidiga V8 motorerna fabriks monterade dom kamkedian ett hack fel. Men dom åtgärde det på 1a servicen men det var för att motorn skulle gå jämnare. Men det hör kanske inte hit.

M5 TOURING DEN SNABBA HUNDBILEN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.