|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Jag tänkte byta till en M5 ratt i min E60. Vad händer om jag kopplar bort batteriet? Får jag en massa felmeddelanden efter? Måste jag programmera något på BMW efter rattbytet? mvh //Jocke | |
|
Jag har bytt ratt i min E65 och den tappade inga minnen när jag hade batteriet bortkopplat, till skillnad mot E39 och E46! Det fungerade klockrent och jag antar att det är detsamma med E60. |
|
|
Och du behövde inte programmera eller nåt efter? //Jocke |
|
|
Inget! |
|
|
Jag har haft bort batteriet i min E60. Den larmade för aktiva styrningen och något mer som återställde sig själv efter några sekunder. Den aktiva styrningen åtgärdade man med att göra fulla rattuslag några gånger. Det står i den Tyska instruktionsboken, men inte i den Svenska hur man tar bort det larmet. **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
| Men är det verkligen bara byta? hur är det med krockkudden då? | |
|
Krockkudden måste givetvis passa på den nya ratten! I övrigt så lossar du inte krockkudden förrän bilen gjorts strömlös och du monterar tillbaka krockkudden (samma eller en annan om ratten kräver en annan form på kudden) FÖRE batteriet kopplas in. Med andra ord: - Du jobbar alltid med strömlös krockkudde - Krockkuddens övervakningssystem vet inte om att kudden har varit bortkopplad Tips: lossa ALLTID minuspolen. när du lossar polskon med lednyckel eller annat verktyg är det lätt hänt att komma i kontakt med karossen (jord)! Minus mot (jord) minus är inget problem. Det omvända mycket problem! |
|
|
Sjyssta Steaman men en fråga som uppstår. Jag har en 523 06:a med standardratten som jag vill nu byta till sportratten. Om jag hittar nån begangnad sportratt, måste jag då ta bort krockkudden som sitter i nu i min bil och ersätta med en annan eller passar samma krockkudde och jag behöver bara koppla bort det? ber om ursäkt om jag mal på lol. Tack på förhand |
|
| Vanlig ratt -> sportratt. Krockkudden passar inte. | |
|
Kapar tråden då jag funderar på att byta min standardratt mot sportratten i mon E61:a. Vet att jag måste byta airbag. Har eljusterbar ratt med minne, kan detta ställa till problem? Passar en ratt från en 05/06 till en 07 facelift? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.