AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.819

Sladdrig växelspak,e36

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Växelspaken har blivit aningen för sladdrig nu,glappar några cm
Vilka delar behövs bytas? och hur går man tillväga för att byta de på bästa sätt?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ingen som känner att dom har erfarenhet av detta som ni skulle vilja dela med er av?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Känner igen det, är spaken extra sladdrig i 3:ans läge? Tippar på att det är bussningar i länkagesystemet.

Har samma "fel" på min bil, men haft viktigare saker å bränna pengarna på. Men visst vore det skönt och få det ordnat.

Testa och sök runt lite, har du gjort det? Har för mig att jag läste nånstans att det var just bussningar i länkagen nånstans. Annars har jag hört det nån annastans.
B-
436
B-M
Bmw 528IA T -00
Min är också sladdrig. Någon som vet om det är svårt/dyrt att fixa?

/ Leon
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo,har testat att söka,men hittar inge vettigt...bara till e30!
Kanske ja som söker på fel ord?!

Tror också ja vet va de är,men vill vara helt säker på de innan man börjar hålla på...är inge kul att hålla på när man bara kan de sådär halvbra.
Pa
6
Patrik_320
e36 328ci -95
Det är att bussningarna är slitna i växlestaget. Samma problem på Volvo V40, där tar det max 10 min att byta o kostar ca 30 kr st. Har samma problem på min E36:a ska snart byta det.
Ta
124
Tabasco
330i Touring -01
Fixar du det på 10 minuter så ska jag ringa guiness. Tänk på att Volvon är framhjulsdriven och det då inte sitter en kardan ivägen. Skulle tippa på att man måste plocka ner växelspaken. Därefter byta ut de trasiga bussningarna. Om man ändå ska ta ner allt så kan man då lika byta till en shortshift. Då lär du inte ha några glapp och en riktigt go spak.
Al
26
Alex_325coupe
318 Sedan -98
Jag har samma problem, ska byta kopplingen nu i helgen så jag tänkte fixa den glappande växelspaken när man ändå är där å pillar.

Åkte in till bmw och berättade broblemet, och dom gav som vanligt mycket bra service. Så nu har jag beställt de brickor och en länkarm som behövs för att fixa glappet. Kostade 294 kr, men de fanns en del som han sa att man kunde behöva byta ibland och den kostade uterliggare 250kr, (något slags stag).

Så jag tycker att jag kom lindrigt undan, och även om jag kanske skulle ha bytt den sistnämda delen med så kommer det att bli stor skilnad sa dom.

Ska försöka återkomma med resultat.... :)
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Länk
Al
26
Alex_325coupe
318 Sedan -98
om jag förstog dig rätt, så menar du att nummer 12 (sprängskissen) också behöver bytas?
Och den har jag också beställt :)

men det är de där staget, de u formade som han sa att man kan behöva byta. Iallafall om man vill ha de helt perfekt...
Länk
Al
26
Alex_325coupe
318 Sedan -98
Jag har haft isär allt nu, och det var inte fel på min "12"
Utan det var rejält med glapp i ringen där växelspaks kulan sitter i. Så ska köpa en sån me ;)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vad exakt är de man behöver plocka ner/bort för att komma bort att byta detta?
Al
26
Alex_325coupe
318 Sedan -98
Du behöver plocka ner en hel del asså.... tex. avgasrör, växellåda och mycket andra saker runt om.... inget för nybörjaren.

Men om du nu ändå skulle plocka ner tex. växellådan så ska man enligt mig byta dess delar när man ändå är där.

I mitt fall så byter jag ändå min koppling och passar på att byta alla bussningar och annat när man ndå är där :D

Tycker de flesta bmw jag provkört, (e36, e46) är väl sladdriga i växelspaken. Har väl fått gå lite hårdare också.

ALEX: Helt säker på att man måste göra dessa ingrepp? helt omöjligt uppifrån? Har läst att man kan byta till shortshift uppifrån, men det kanske är två skilda saker?
Al
26
Alex_325coupe
318 Sedan -98
"sliskracer" man kan byta bussningen/plastringen som växelspaken går i uppifrån. Men brickorna, och länkarmen måste man byta underifrån. Men du behöver inte tänka på att byta länkarm, och allt jag bytte där nere. För jag jag gämförde med mina gamla brickor, och dem var inte så slitna. Däremot plastringen som man ser uppifrån där växelspaks "kulan" sitter i, den tror jag gjorde stor skilnad. Och tror att det var där som glappet var störst. För nu är det inget glapp överhuvud taget. plast ringen kostade typ 80spänn...

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vilket nummer/del är den där plastringen som spaken går i?
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.