|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har 2 E46 Coupe Xenon strålkastare från faceliften -03. Jag ska leta begagnade styrdon till dessa. Behöver jag specifika styrdon till just dessa strålkastarna eller passar de från andra Bmw modeller också typ tidigare E46, E39 osv??? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) | |
|
Det beror på om det är Bi-xenon eller ej. Är det det så måste du köpa styrdon dom är anpassade för det. Jag tror att det fungerar med att styrdon från t.ex. E39 osv. Jag läste någonstans här på forumet att det är samma typ av styrdon till de flesta biltillverkare, så du skulle i princip kunna gå till Volvo och köpa. Men säkrast är nog att köpa ifrån en BMW ;) Lycka till! Mvh/ Niclas |
|
|
Heden: Varför skulle styrdonen skiljamellan bilar med och utan BiXenon? |
|
|
För att det är styrdonet som styr själva bi-xenon funktionen. Styrdon för bi-xenon har två uttag, ett "normal" samt ett lite mindre. Styrdon för "vanliga" xenon har bara ett uttag, och då är det ett "normal" så att säga... Jag vet att det finns bra bilder i någons blogg här på sidan, men jag har glömt bort adressen dit ;/ Mvh/ Niclas |
|
|
Det är ju 12V:en till halljusets halogenlampa som också ställer om bländaren framför Xenonbrännaren! Så den kopplingen kan väl inte vara svår att göra! |
|
|
Det går säkert att lösa, men har man inte bi-xenon från början så är det nog kört?! Eftersom bländaren är fast, medan den är rörlig i bi-xenon. Mvh/ Niclas |
|
|
Jag har eftermonterat Bi-Xenon både på E46 och C32 AMG och det har inte varit något problem! Signalen till bländaren tas som sagt från Helljuset som alltid finns fram till strålkastarens Halogenlampa! |
|
|
Ja, det är precis det jag menar. Och som du vet så har styrdonet en extra anslutning när det är bi-xenon? Det är på den anslutningen som du kopplar in signalen från vanliga helljuset. Jag förutsätter att du har haft rätt styrdon när du har konventerat till bi-xenon? Mvh/ Niclas |
|
|
Ok, har inte kollat om det är Bixenon på min strålkastare men ska göra det. Så det borde funka med en styrenhet från vilken E46 som helst så länge det är till bi eller vanlig xenon då? Kan ju iofs kolla artikelnummer på realoem... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Så härLänk ser drivdonet ut till original bi-xenon till e46, och reflektorn ser ut så här i halvljusläge Länk och så här i helljusläge Länk. Du kan säkert köpa drivdon på t.ex. xenonkungen, men min erfarenhat säger att original är bäst, Fast priset blir ju lägre, samt att du får ju garanti. BMW CS #5206 |
|
|
Mmm känner igen det där. Däremot ser drivdonet annorlunda ut mot de jag sett till den lyktan jag har (E46 Coupe facelift 03-) De såg ut att vara i metall och vara gjorda för att skruvas dit på baksidan av strålkastaren. Eg spelar just det ingen roll för min del så länge anslutningarna är ok så går resten alltid att lösa. Tror du att anslutningrana är samma? Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Drivdonet är av metall, det är bara bakstycket med kabelanslutningen som är plast, och det sitter fastkruvat bak på lampan. Har du 1 eller 2 kontakter bak på drivdonet. Den lilla kontakten på mina är till helljusfunktionen. BMW CS #5206 |
|
|
ok. Jag har inga drivdon idag. Har 2 strålkastare, 1 xenonlampa thats it. Det är därför jag funderar över vilka prylar jag ska köpa. Har du förslag så, shoot... För lite mer info så är det en E46 Coupe som delvis är ombygd lik Seidls widebodykit... Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Xenonkungen har fått in billiga drivdon som jag testat. Har fungerat helt perfekt, och tänder lampan relativt snabbt. Eftersom du bara har en lampa, skulle jag föreslå att du köper ett helt kit, då får du allt du behöver. Jag vet inte vad det billiga kittet kostar, jag var den första som fick det, för att testa. BMW CS #5206 |
|
|
Jag var inne på Xenonkungens hemsida och kollade, det är kittet som kostar 1795:- inkl moms BMW CS #5206 |
|
|
Ok... Har inga egna erfarenheter av eftermarknads xenonkit men jag har hittat annonser då och då på beg. Bmw delar så jag hade eg. tänkt köra på det. Annars var det ju prisvärt. Mvh. B "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.