|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Bytte mina torkarblad i fredags enl erbjudandet... | |
| Grodan Kermit: Mhm... Hasso som rekommenderade den... Tycker att den tystar motorn lite... Inte för att den låter så mycket... Men SLXen känns väl tunn ibland... Bilen har trots allt gått 14k mil nu... Sedan är ju inte Valvoline-oljan direkt billig heller... Så det är nog ingen skit. | |
| Bmw39: Är dom bättre än typ biltema och jula? | |
|
ang olja så luskade jag ut et gammalt tråd där man kunde köpa esso lifetime oljan vilket vad bmw använder sig av. Kolla på sidan 3 i denna länk: Länk Nån som har hört talas om tbt? Det är ju värt att kolla upp. Här i listan kan ni se vilken olja som ska användas Länk MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
| Vad kostar normalt ett par torkarblad hos BMW utan detta erbjudande och utan montering? | |
|
m_johan84: Har inte testat biltemas men tycker dessa är väldigt bra. DLux: torkarbladen kostar väl ca 400 kr och arbetet ca 200 kr.... |
|
|
Ringde precis till BMW Group Göteborg, de ville ha 425 kr/st för microfiltren till E39 som lös reservdel utan BMW CS avdrag. Så säg 950 kr för filtren per bil. BMW CS avdrag på 5% ger slutpris på 903 kr. Enligt det s.k. "fjäskbrevet" så tar deras verkstad 595 kr för arbete + material för att byta mikrofiltren. Frågan är om man måste lämna in bilen för det och vara utan bil en dag för det? |
|
|
Jag ringde precis till BMW och bokade tid, tydligen så ville de att man bokade in sig. Men man behövde inte lämna in bilen överdagen utan det fixar de på stående fot. Inte så konstigt med tanke på att det tar 30 sekunder per sida att byta filtren. Hur som helst så tycker jag priset är ovanligt lågt. 297 kr och 50 öre per filter, klart jämförbart med biltemas mikrofilter utan aktivt kol för 199 kr. |
|
|
JAg tror att man på BMW har märkt att trenden är att INTE serva eller utföra reparationer hos BMW verkstad på äldre BMW-bilar, dvs såfort garantitiden med fri service har gått ut. Jag tycker redan de har sänkt reservdelspriserna, vilket de lär vara tvungna till då fler och fler detaljister kan erbjuda många delar och tillbehör som annars bara har gått att köpa som originaldel. Säga vad man vill om originaldelar men det är långt ifrån alltid det är värt att köpa dem, speciellt på en äldre bil. Dessutom kommer bilägandet bli så helvetiskt dyrt i framtiden att man tvingas lära sig sin egenbil, kunna meka, serva, svetsa, osv då försäkringrna lär skena. Tex det nya förslaget om 3 dubbling av trafikförsäkringen, jag kommer lätt att köra oförsäkrat om det blir så och många fler också. |
|
|
I växjö är de så idiotiskt att BMW själva inte kan serva alla sina bilar. De har tydligen inte tillräcklig kompetens. De lämnar iväg visa bilar till en verkstad som heter BT bil som ligger 300 meter bort. Och motorer som havererat har jag hört de vänder sig till en "BMW expert" som är mer eller mindre skrothandlare med BMW. Ni har säkert hört talas om honom...i Gottåsa utanför Växjö. Han köper in massa vrak och renoverar motorerna och säljer bilarna vidare senare. Han gör ju dock ett väldigt bra jobb. Men när BMW själva vänder sig till honom för att en topp har gått. Eller så är de så att de är för lata att göra nåt själva. By the way...ni som har en gammal diesel...då är nissen i Gottåsa nåt av de jävligaste man kan hitta som kan om dom motorerna. De är han väl om bensinarna också. Men nissen har serienummer och beteckningar som en databas i huvudet. |
|
| Var på BMW Group i Mölndal enligt tips här i forumet och köpte enbart gummit till torkarna.. 95:- styck + moms kostade dessa... 10 minuters jobb och sedan var altl klart ... Me dtanke på att jag sparade nästan 400:- så blev det bra betalt för 10 min... | |
| Frifart: 3 dubbling har det väl knappast vart tal om... Trafikdelen är en väldigt liten del av försäkringen dessutom.. | |
|
Brukar inte BMW Group ha 20% rabatt på hela sitt sortiment någon gång under våren!? Har för mig att det var så förra året i GBG iaf. Har jag fel? |
|
|
Frukta inte Frifart jag betalar 2000-någonting för trafikförsäkring (bilen kallas för sparbösan). Även med en tredubbling är det hanterbart, än mer om skattetrycket i sin helhet blir konstant dvs annan skatt sänks. Mvh Mikael |
|
|
BMW Group lämnar normalt 5 - 8% rabatt på sina delar till BMW CS medlemmar. Någon gång per år bjuder de in alla BMW CS medlemmar till klubb kväll och lämnar då 20% rabatt på alla reservdelar. |
|
|
Ringde byns auktoriserade BMW-reparatör och bytet av skivbromsar/belägg/bromsokssmörning skulle med erbjudandet kosta 3000. Det kan väl ses som ett bra pris? Brukar det inte kosta över 5000:-? Mvh Mikael |
|
|
Kanske ska tillägga att priset gäller för en E39 540 och på framhjulen. Mvh Mikael |
|
|
Zeiss: Den du pratar om i Gottåsa, är det det omtalade Ingemar? Då finns det mycket att läsa på forumet..... Länk Freude am fahren |
|
| Ingemar är väl ämne för sig... | |
|
mikaelodoris: Det är ett bra pris. Jag bytte skivor bak, beläggen runt om samt bromsoksfjäder + slitagevarnare på E39an. Beläggen fram kostade 1200 kr över disk utan BMW CS rabatt. Skivor fram kostar ca 1900 kr över disk utan BMW CS rabatt. Slitagevarnare + bromsoksfjäder kostar ca 250 kr. Då överstiger materialkostnaden 3000 kr, här räknat för en 523i -99/00. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.