AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
820

Hur styr man värmen?

Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Frågan kan tyckas idiotisk, men inte om det gäller E34. Först finns det två vred för tempen i kupèn. Ett för vänster o ett för höger del i kupèn, som i sin tur är graderade i Celcius för att underlätta inställningen. Så långt allt väl.
Sedan finns det ju möjlighet att ställa luftblandningen kyla/värme i ett stort utblås mitt på instrumentbrädan. Dvs. fullt möjligt att ha full värme inställd på tempvreden och ändå svinkallt i bilen o tvärtom. Hur tänkte BMW här? För mig har det en tendens att ta någon mil innan man hittar en lagom temp i kupèn. Hur är systemet tänkt att användas?

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Enligt instruktionsboken, som är trevlig som kvällslektyr förresten, är tanken att man ska kunna ha underkroppen varm men ansiktet svalt, för att förhindra dåsighet.

Du glömde förresten en sak som ytterligare komplicerar det hela! Det vänstra temperaturvredet har "klicklägen" i min och maxpositionerna, som motsvarar "all värme av" eller "fullt drag". När man använder något av dessa lägen spelar det ingen roll vad höger vred står på längre - vänster tar över och styr hela bilen.
Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Jaha, är det det som händer. Har lagt märke till det där klickläget på vänstra knappen men aldrig fattat var det fyller för funktion. Möjligen trott att det högra klicket pajjat.
Hursomhelst är det jäkligt svårt att hitta en bra temp. i bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.