AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.458

Rasad motor

es
49
eskilstunafan
325 coupe-93
Har 3 veckro efter köp av min 325 e36 fått ett motorhaveri "skurit" )= tänkte kolla jag har vart i kontakt med en verkstad som kan byta motorn för högst 5 000 kr (arbetskostnader) min fråga är om det är dyrt ?..
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Jag fick bytt motor i min 318 is för 10k totalt. motor inkluderat alltså.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Minns att jag fick ett förslag på motorbyte där arbetskostnaderna skulle vara 3000 spänn. Sen tillkommer ju motorn förstås.

Får man fråga vad som hänt? Beklagar situationen, riktigt surt.
es
49
eskilstunafan
325 coupe-93
ok .. ne jag köpte den för 3 veckor sen ungefär märkte efter några dagar att motorn rasslade så jag kompestade och lite sånt smått och märkte i samma veva att ventilkåpspackningen läckte så jag bytte den och plocka ihopp motorn för att sedan köra den på felsökning , bilen rullade 4-5 min sen skar den ihopp på verkstan vet man inte varför och dom har kollat efter spår från att jag kanske tappat en bricka i motorn eller nått men inget har dom hittat . och JA alla vätskor/olja va på bra nivåer :P .. men men så kan det gå . var idag inne på verkstan och dom hjälpte mig hitta några motorer på bildelsbasen som skulle passa så vi får se hur det går
es
49
eskilstunafan
325 coupe-93
kan tillägga att motorn var i skitfint skick den segade inte när man gasade osv den hade också bara gått 14800 mil enligt mätaren (import 1997)
Har bytt min 325 motor för ett halvår sedan.

Va och kollade på en bilverkstad de ville ha 13papp för en beg lågmilad motor samt 20papp för motor bytet + kopplingdelar m,m. HMMMM!!!!!

Köpte en på bildelsbasen för 8000kr med garanti,komptestad 6*13kg, lågmilad. Sen köpte jag ny kopplingssats på mekonomen 1800kr, + vätskor 1300kr. Sen fick jag tag på två killar som bytte svart för ca 6000kr. (Betalade ett par tusen till eftersom de gjorde det så snabbt och bra). Allt som allt landade det på ca 20000kr.
Hade jag inte redan lagt ut pengar på en komplett sportskinn inredning och en nytt M-chassi med H&R runt om + att bilen är i väldigt fint skick så hade jag nog inte kostat på bilen 20papp till.

es
49
eskilstunafan
325 coupe-93
ok .. har pratat med killen som driver verkstan jag lämnat in på och han säger att mitt motorbyte allt som allt kommer kosta högst 15 000 kr dessutom har jag en 325iA så jag slipper byta kopplingssatsen hehe.
es
49
eskilstunafan
325 coupe-93
Nya motorn på plats =D den ska provköras på måndag .. tyvär har det dykt upp ett svagt ventilknack ! kan det vara pga den stått stilla ungefär 2 år ? försvinner det när man låtit motorn rulla några mil ?
"eskilstunafan"
Jag hade oxå ett litet tick på min nya motor. Körde ca 300mil lugnt med ny olja och körde sedan i två flaskor Omega 907 (invändig motortvätt) lät bilen gå ca 10min på tomgång, bytte sedan till en nya olja + nytt filter och hällde i Omega 909. Nu går den som en klocka igen. Det samlas en hel del slagg och skit om motorn varit stilla under en lång tid skulle jag tro.

Omega produkterna kan du köpa hos mekonomen mfl.

Vad gick kalas på?
es
49
eskilstunafan
325 coupe-93
ok motor har iallafall slutat ticka nu.. allt som allt kostade det 13 000 då jag köpte motor privat utan kabelsats och fel insprut för 5 000 och jobbet på verkstad 8 000 pga allt extra jobb med motor. oljan ska jag byta om en månad igen det ingår i motorbytet så det är bara åka förbi verkstan när det blir läge// Dom tvättade bilen ut och invändigt också =D inte ofta man får sån service
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.