AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
890

Problem med elstolen

Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Min passagerarstol har låst sig - den kan åka upp och ned - dock ej fram och bak. Har någon haft detta problem med z3, samt vet någon hur man kan åtgärda det? Ta bort stolen etc är nog ingen lösning för mig, kan inget om sådant - hur mycket ungefär skulle det kosta att låta en versktad fixa det? Tack på förhand.
testa att köar fram och till baka ändå kan släppa efter ett tag hade samma problem med min fast tvärt om.. det släppte till slut
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
Hej! Jag gissar att den låst sig i ett ändläge? Är det så och även om den är i ett annat läge pröva att köra stolen samtidigt som du trycker den framåt bakåt, det är olika motorer för åkning och höjning. Att lämna in detta skulle jag tro drar iväg i pris själva motorn om det är den kanske kan kosta 2000 gissningsvis sen BMW verkstaden är ju inte så billig, arbetskostnad...2000 det met gissningsvis mellan tummen o pekfingret...jag har 4st stolar i mycket fint skick om du intresserad köpa istället du får alla 4 för ett lågt pris Sen lär du ha reservdelar i massor eller sälja vidare till någon annan. Alla är beiga oregonläder och fungerar perfekt. Säljer dem ev parvis ej enstaka stolar. Du kan i såfall maila mig på kent.e@swipnet.se Mvh Z3kent
Har för mig det var någon med samma problem i somras, där löste det sig med den metod Z3kent och Limpsson föreslår. Kör motorn fram eller bakåt och tryck på stolen åt samma håll.

Kolla även att kontakten under stolen inte hoppat ur eller att sladden blivit klämd eller skadad.

/Fredrik

Min Z3.
Länk
Visa användare
178
Karin
BMW 325i -05
Hej - idag så provade jag - dock fungerade det dessvärre ej på mig. Tror att något har hänt med kontakten - mosad kanske. Stolen är så långt bak den kan komma så. När jag kör motorn fram eller bak för den delen - så hörs det inget från själva "stolen". Det är knäpp tyst - vanligtvis så skall det ju höras något litet surr-ljud. Någon lite mer kompetent får nog kolla på detta lilla problem =) Tack för hjälpen!
Visa användare
86
MKZ3
Z4 3,5IS 2014
118d -14
X1 25e 2023
Jag hade samma problem med höjd regleringen på passagerar stolen.
Där hade den gängade stången låst sig i ändläget.(gängan går i en plastkloss).
Jag plockade helt enkelt loss stolen så man kunde komma åt att lssa den gängade stången med en polygrip el dylikt. Rengörng + smörjning så har den funkat sen dess. Som sagt prova detta men kom i håg att koppla loss batteriet innan du lossar kablen till bältessträckaren(gul kabel) så slipper du airbag lampan.
Om motorn är hel borde det knäppa till lite när du försöker ställa in stolen.
Hörs absolut ingenting kan motorn vara trasig. Kolla säkringarna också förstås.

MK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.