|
|
|
|---|---|
|
Har en fråga om min växellåda, när jag kör iväg med bilen då den ä kall så växlar den nästan direkt till 2:an på E, men sen från 2:an te 3:an så måste jag varva mycket mer. Den måste upp till 3000rpm innan den växlar.släpper jag gasen innan 3000 så bara motorbromsar den. Men efter att den väl lagt i 3:an så är det lungt då växlar den som en gud.Nån mer som kanske har lika dant?? Larry | |
|
Jag tror inte att du har några problem med din låda. När bilen är kall växlar bilen inte lika flittigt. Den drar ut på växlarna bara för att få motorn att komma upp i temp. För sen när den är väl uppe i temp så borde det inte vara några problem med växlingen eller hur?! Hur långt har din gått? Har den passerat 15000 mil så skadar det inte att byta filter och oljan i lådan. MvH Bmw 4-ever Lycklig tvillingfar |
|
|
Men att den just mellan 2:an & 3:an segar lite? Den har gått 17200mil & gjorde insp 2 för mindre än 1500mil sedan. Då byttes både olja & filter i lådan. men dä ä rätt som du skriver, när den är varm=inga problem. Var bara lite konfunderad att den växlar till 2:an direkt å inte 3:an. & just 3000rpm för det är pricis där som den växlar om man gasar lungt. /Larry |
|
|
Att den drar bortåt 3000 på just på 2an på kallstartsprogrammet är standardfallet men växlingarna ska fortfarande vara mjuka. Kallstartprogrammet ska avbrytas så fort något av tre följande inträffar 3 minuter gått efter start eller bilen passerar 40-50 km/h eller oljetempen i lådan når 60 grader (ej 4HP22/24). Råkar man ligga på högt varv på 2an just då programmet avbryts kan lådan hoppa lite abrupt direkt från 2an till 4an eller 5an. molle |
|
|
molle325: ok tack för det svaret det hade jag aldrig hört talas om. Fan vilket bra forum, finns alltid ett svar på allt. /Larry |
|
|
molle325: ok tack för det svaret det hade jag aldrig hört talas om. Fan vilket bra forum, finns alltid ett svar på allt. /Larry |
|
|
hej! jag har en 320ci automat 03model har gått 7000mil, har lite funderingar kring min växellåda som beter sig lite konstig, därför att: 1: vid starten jag lägger D och bilen knapt kör igång 2:medan jag kör ex: 90/tim när jag släpper gaspedale varvtal går ner från 2000 till 1500 sedan när jag tryker på pedalen igen mellan 1500 och 2000 varv händer ingeting altså ingen styrka från motor till hjul. kan det vara att lådan är slut? måste påpeka att det fenomenet är på alla växlar och hastigheter, jag har också en Chrysler Sebring 05model automat och der funker det annorlunda Tacksam för svar Marco |
|
|
menar du att den slirar så motorvarvtalet går upp utan lådan drar under ca 2000? Alla växlar? Det låter som konvertern. Drar den bra på högre motorvarvtal säg mer än 2000 rpm och uppåt? i så fall kan det vara statorns frihjul i konvertern som lagt av så konvertern tappar multplikatoreffekt på låga varvtal. I så fall behövs en ny konverter men lådan behöver inte vara slut. molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.