AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
713

Vägbulor och andra trafikfaror

Med hjälp av saker som vägbulor (G -uuuuppp), vajerräcken samt farkameror skola de svenska inhyse-hjonen frälsas:

Länk

Katapulteffekt???? Tääääänkte inte på det!

Helkul...........

;--)
F
"Först åker föraren över fartbulan, sen framhjulet". Det verkar ju vara en seriös och trovärdig tidning...
Vi har tre "fartbulor" på en sträcka av mindre än 800m vid en skola här intill. Det är ett antal bussar av fullsize-storlek som passerar här varje morgon och eftermiddag, busschaufförerna har uttalat sig om detta, men säger att det inte är något problem. Det kanske har att göra med hastigheten vid passerandet?

FP
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Den där artikeln förtjänar väl knappast att kommenteras. Dock bodde jag, för ett tiotal år sedan, i ett område där vägföreningens styrelse låtit uppföra vägbulor. En del av dem var nog felkonstruerade och var obekväma att passera t.o.m. i mycket låg hastighet.

Under de tio åren, jag bodde där, tvingades jag byta ljuddämpare flera gånger än jag någonsin bytt, vare sig förr, eller senare.

Jag tror därför att vägbulor, förutom att minska hastigheten, sliter mer på bilen och förorsakar ökad bränsleåtgång än motsvarande väg utan vägbulor.

Å andra sidan kanske man förhindrar en, eller annan personskada.

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
folke: På de flesta stadsbussar så sitter föraren framför hjulen....

Jag har rätt svårt att tänka mig att det ska vara någon hälsorisk för förarna jag med.

Man ska sikta på att vara bra!
Jag vet hur bussarna ser ut, men texten är skriven på ett sånt sätt (föraren åker över vägbulan, sen framhjulet osv) så man kan inte göra annat än imponeras av tidningen...)

FP
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
@k1mzo: Man kan inte multiplicera med 0. ;)

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.