AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
526

Stor diameter på hjulet, hur gör jag?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!

Jag vill ha 17" eller 18" på min E46:a 2001:a.

Mina "fabriksmått" på mina däck är 205/55/16"

Vad jag läst mig till så måste man hålla sig inom en viss "rullomkrets" när man laborerar mes storlekarna.

Jag är inte så intresserad av breda däck, utan jag vill ha en stor diameter så jag kan fylla ut hålrummet i hjulhuset, utan att behöva sänka bilen.

Jag vill heller inte ha för låg profil på däcken, blir för dålig komfort på bilkörningen samt att det ser fult ut om man inte har en sportbil.

Så, vet ni vilken typ av mått jag skall ha?

225/45/17" ?
225/50/18" ?
205/50/17" ?

Max 225 i bredd vill jag ha. ...vilken uppsättningen ger mig störs diameter på hjulet?
ph
78
phantomlord
525i -92
M3 -96
125i -15
Kolla här: Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Dessvärre kan du inte stoppa dit så mycket större diameter, eftersom det bara får skilja 5%. Större diameter ger även andra nackdelar, förutom olagligheten, tex att många mätare visar fel (hastighet, körsträcka, snittförbrukning) och att du får sämre ax pga annan "utväxling". Fast å andra sidan får du högre toppfart och kanske lägre bensinförbrukning vid körning i jämn hastighet, men det kanske äts upp av den sämre accelerationen.

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Jag ränkade nu på 17 och 18" och hittade lösningar som ger mig lagliga 19, 25, 28 och 30mm högre hjul-diagonal.

Klart att ju minre skillnad från orginal ju bättre, jag får se hur jag gör.

TACK för länken!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.