AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.257

Kolla mil mot chassinummer

C-G
Jag har från tysk säljare fått chassinummer på en intressant bil. Kan jag här hemma kontrollera hur bilen har servats och milantal?
Vart vänder jag mig? C-G
Mo
176
Moe
Cykel
Jag tror du bara kan kolla på den verkstad där bilen servades. Ta reda på vilken verkstad bilen servats på, och ring sedan till dem.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
FEL, har du de sju sista siffrorn, kontakta din lokala BMW handlare, betala 200 kr, och du får ett utdrag från dem, på garanti åtgärder etc. Du kan även få redan på vilken verksad som gjort dem. Och så kolla servicen
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Jag är nog tvungen att hålla med Moe. Om bilen inte har servats på dom stora BMW verkstäderna i Tyskland så är enda möjligheten att kolla hos den verkstad som gjort servicen. Så sent som för ett år sedan var fanns det inte nåt gemensamt nätverk för alla serviceverkstäder i Tyskland.

Mvh Pontus
importerad 740
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
Glöm inte bort den stora affärsverksamheten som går ut på att köpa upp bilarna som har varit med i en storkrock, för att sedan skicka bilarna till t.ex. Polen för reparation. Sen tas bilarna tillbaks till Tyskland för bl.a. export, detta innebär att det inte går att spåra någon form av lack, plåt eller övrig service på bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Pontus, ingen nätverk för "alla serviceverkstäder" i Tyskland, men för de som är BMW anslutna finns.
Men visst, det beror ju lite på vad det är för bil C_G tänkte på också. är den en gammal E34,eller E32,E36 så kan man glömma det. Men är det en nyare bil går det bra.
C-G
Tack alla för informationen.

C-G
V1
18
V12!!!
850ia -91
För 2 år sen kollade jag in en fin 740ia -94 e38 med sisådär 11.000 mil på mätaren. Rätt pris, suveränt skick och allt funkade, MEN 11.000 mil hmmmm. Bad att få se service boken och direkt fattade jag misstankar. Prydliga stämplar uteslutande från en BMW verkstad i Düsseldorf. Slarvigt skriven signatur av den som skrivit i boken samt datumformat tex 980910. Alla som tillbringat en tid i Tyskland vet att en verkare som signerar i service boken förmodligen har en prydlig signatur samt att datumformat uteslutande är tex 10.09.98. Tyskarna har också ett speciellt sätt att utforma siffran 1. I vilket fall som helst så gillade jag bilen så jag kostade på mig ett samtal ner till BMW verkstan. Jodå, mycket riktigt hade bilen sålts ny av handlaren som också servat den fram till ca 10.000 mil. Problemet var bara det att de prydliga stämplarna inte alls stämde överens med datumen och miltalen. Senaste service som just den verkstan gjort var vid ca 10.000 mil och det var 3år tidigare. Det innebär att den skulle ha gått de andra 1.000 milen på 3år. Knappast! Faktumet kvarstod att service boken dessutom var förfalskad av någon som kopierat stämpeln från BMW handlarn. Förmodligen var det gjort av en svensk halvamatör importör. Berättade för ägaren om min undersökning och han såg ut som en fågelholk och kunde inte fatta att service boken var förfalskad. Fick dåliga vibbar och köpte inte bilen. Det blev en 850ia -91 istället då jag också ringde både till BMW verkstan som servat den och och även en gammal ägare i Tyskland där jag fick reda på ett och annat, men det är ju en helt annan historia.
@BeeMWe
Hur kollar man med bmw då, ringer man till dem och d skickar en faktura på telenumret man ringer ifrån eller måste man gå till nån försäljare och genom dem ta fram uppgifter?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.